Abonneer je gratis op Techzine!

Net als in het tweede kwartaal was Apple ook in het derde kwartaal heer en meester op de tabletmarkt. Het Amerikaanse elektronicabedrijf verkocht weliswaar de meeste tablets van alle aanbieders, maar concurrenten zoals Amazon en Barnes & Noble doen het ook zeer goed met hun goedkopere tablets.

Dat blijkt uit de laatste cijfers van onderzoeksbureau IDC. Volgens het laatste rapport steeg het aantal verkochte iPads met 19,4 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal tot 11,1 miljoen. Hiermee had Apple in het derde kwartaal 61 procent van de tabletmarkt wereldwijd in handen. Dit klinkt indrukwekkend, maar in het tweede kwartaal was dat aandeel nog 68 procent.

Android-tablets deden het ook goed het afgelopen kwartaal. Daarvan werden er 6 miljoen verscheept, een stijging van 67 procent tegenover het voorgaande kwartaal. Ondanks deze resultaten daalde het marktaandeel van 33,2 procent naar 32,4 procent. De onderzoekers van het IDC zijn vol goede moed over het volgende kwartaal voor het besturingssysteem. Zij verwachten dat de verkoop van Android-tablets met 40 procent zal stijgen in hte vierde kwartaal. Dit succes is volgens hen te danken aan Amazon en Barnes & Noble.

Ook Apple zal geen windeieren leggen in het laatste kwartaal van 2011. Het IDC voorspelt dat het elektronicabedrijf iets minder dan 14 miljoen iPads zal verkopen, goed voor een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. HP verkocht zo’n 900.000 TouchPads in het derde kwartaal, wat goed is voor 5 procent van de tabletmarkt. Van de PlayBook van het Canadese RIM gingen er slechts 199.000 over de toonbank en behaalde daarmee een marktaandeel van 1,1 procent.

Analisten verwachten dat 2012 een goed jaar zal worden voor tabletfabrikanten. JP Morgan vermoedt dat er zo’n 99,3 miljoen tablets over de toonbank zullen gaan, wat neerkomt op een stijging van 55,2 procent in een jaar tijd. Dit is te danken aan de prijsdaling die in het verschiet ligt. Doordat er steeds meer producenten komen die tegen lagere prijzen tablets aanbieden, zullen concurrenten noodgedwongen hun prijzen naar beneden bijstellen. Ook hier in Nederland zijn de voorspellingen positief: uit recent onderzoek is gebleken dat acht op de tien Nederlanders volgend jaar overweegt om een tablet aan te schaffen.