2min

Tags in dit artikel

, ,

De ontwikkelaar achter de Battleheart-game heeft besloten om te stoppen met de ondersteuning van de Android-versie. Het bedrijf heeft aangegeven dat Google’s mobiele besturingssysteem niet winstgevend is en te veeleisend is wat betreft de ontwikkeling en het onderhoud, dankzij de fragmentatie.

Het Finse Mika Mobile is helemaal klaar met Android, zo blijkt uit een post op het officiële blog van de ontwikkelaar. Het bedrijf zou vorig jaar ongeveer 20 procent van de beschikbare tijd hebben gestoken in de Android-versie van Battleheart. Gedurende deze tijd werd er echter voornamelijk gewerkt aan het oplossen van problemen die ontstonden dankzij de veelbesproken fragmentatie die ontstaat tussen de verschillende Android-versies en -toestellen. Het harde werk heeft volgens Mika Mobile echter weinig opgeleverd.

De blogpost geeft een goed inzicht in het werk dat Mika Mobile en ontelbaar veel andere ontwikkelaars hebben door de fragmentatie; teksten moeten voor vele resoluties opnieuw worden geschaald en hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor textures. Dit werk is vrij eenvoudig, maar wel tijdrovend en tergend saai terwijl, de verdiensten niet opwegen tegen de geleverde arbeid.

De druppel die de emmer deed overlopen was echter Google’s aankondiging om voortaan applicaties van maximaal 50 MB in de Android Market toe te staan, in combinatie met maximaal tweemaal een lokale uitbreiding van de opslagruimte met twee Gigabyte. Het betekent voor Mika Mobile opnieuw veel werk om de performance van Battleheart weer in orde te krijgen en het bedrijf gaat de uitdaging dus blijkbaar niet aan.