Volgens rapport waarin een onderzoek over het marktaandeel van tabletbesturingssystemen wordt beschreven zal Android volgend jaar het heft in handen nemen. Het rapport is afkomstig van International Data Corporation (IDC) en beschrijft dat Apple’s iPad qua marktaandeel het onderspit zal delven omdat de consument op de centen moet letten en voor goedkopere alternatieven kiest.

Uit het rapport blijkt onder meer dat Apple momenteel nog 50,4 procent van de wereldwijde tablets levert. Dit is nog altijd het merendeel, maar een enorm contrast met een jaar geleden, waar het bedrijf nog 80 procent van het marktaandeel in handen had.

Elke nieuwe productcyclus van Apple valt terug te vinden in de grafiek, wat natuurlijk direct opvalt is de explosieve groei van het marktaandeel wanneer een nieuwe iPad verschijnt. Tussen de productcyclussen van Apple door weet Android steeds meer terrein te pakken, zoveel zelfs dat in het tweede kwartaal van 2013 beide partijen ongeveer hetzelfde marktaandeel zullen hebben.


Verschillende analisten geven aan dat de prijs van een tablet op den duur de doorslag gaat geven voor consumenten. Ben Schachter, analist bij Macquarie Securities, zegt: "Over het algemeen denken we dat prijzen een groot verschil maken. Android-apparaten die een gelijkwaardige, misschien iets minder gepolijste, ervaring bieden tegen een drastisch lagere prijs, is iets waar consumenten op reageren."

Vorig kwartaal boekte Apple nog een omzet van 28,3 miljard dollar, waar het 6,6 miljard dollar aan winst van overhield. In de alsmaar groeiende tabletmarkt is er genoeg ruimte voor Apple om zich te profileren als aanbieder van premium tablets.