Uit de jaarcijfers van Philips blijkt dat het Nederlandse bedrijf ook het laatst overgebleven deel van de elektronicatak voor consumentenproducten verkocht heeft. Het Japanse bedrijf Funai koopt de divisie voor een bedrag van 150 miljoen euro.

Philips verkoopt voor dit bedrag de afdeling die verantwoordelijk was voor audio-, video- en multimediaproducten. Philips wil zich met het verkopen van de elektronica-afdeling meer richten op producten voor de sectoren duurzaamheid en gezondheid. Vorig jaar werd ook al de TV-afdeling van Philips min of meer afgestoten doordat deze werd ondergebracht in een joint-venture met het Chinese TPV.

Funai zal onder de merknaam Philips de activiteiten van het merk voortzetten. Daarvoor wordt een jaarlijkse vergoeding betaald aan Philips. Een woordvoerder benadrukt dat Philips toezicht houdt op de producten die Funai ontwikkelt om de kwaliteit van de producten te waarborgen. Funai en Philips werken al 25 jaar samen.

Verlies
Hoewel Philips een goed vierde kwartaal draaide, moest het toch een verlies noteren vanwege een boete van 500 miljoen, wegens kartelvorming. Door de boete werd een verlies van 355 miljoen euro neergezet. De omzet steeg met 7 procent naar 7,2 miljard euro.