1 min

Tags in dit artikel

, , , , ,

Apple is dit jaar opnieuw verkozen tot het meest waardevolle merk, volgens het BrandZ-rapport. Het merk wordt gevolgd door twee andere bedrijven uit de technologiesector; Google en IBM.

In vergelijking met een jaar eerder is Apple’s waarde één procent gestegen. Google’s waarde steeg in een jaar tijd een stuk meer: vijf procent. IBM werd daardoor door de zoekgigant voorbijgestreefd. The Big Blue zag de waarde van het merk met drie procent zakken. Andere dalers zijn McDonalds en Microsoft, deze merken zakten qua waarde met respectievelijk vijf en negen procent. Daardoor moest Microsoft twee plaatsen inleveren ten opzichte van een jaar eerder.

De waarde van het merk Apple is nu 185 miljard dollar en daarmee staat het nog altijd ver boven de concurrentie: Google heeft een merkwaarde van 114 miljard dollar, IBM volgt op de voet met 113 miljard dollar. Apple’s marktwaarde is ondanks de keldering van de aandelen ongekend hoog omdat de gewone consument daar weinig waarde aan hecht. Toch lijkt ook hier de groei te stagneren, in 2011 steeg Apple’s waarde met 84 procent en in 2012 was dat nog 19 procent, ten opzichte van één procent in de nieuwste editie.

Apple’s grote rivaal Samsung moet het doen met een 30e plaats op de lijst met een merkwaarde van 21 miljard dollar. Samsung zag de merkwaarde wel met 51 procent toenemen.