De New York Post meldt zojuist dat Amazon op het punt staat een nieuwe videodienst te lanceren om de concurrentie met Netflix aan te gaan. Het grootste verschil met Netflix zou zijn dat de videodienst gratis zal worden maar wel wordt voorzien van de nodige advertenties.

De New York Post stelt dat Amazon in een unieke positie zit ten opzichten van zijn concurrenten. Amazon kan namelijk aan bepaalde adverteerders exact vertellen wat de advertenties hebben opgeleverd, zolang ze adverteren voor producten die op Amazon te koop zijn. Voor beide diensten wordt namelijk dezelfde account gebruikt. De kans lijkt klein dat Amazon ook buiten de Verenigde Staten de videodienst beschikbaar zal maken, maar het is niet uitgesloten.

In de Verenigde Staten is Amazon erg dominant aanwezig, in Nederland hebben we bijvoorbeeld Bol.com als grote tegenhanger van Amazon. Voor diensten als Hulu en Netflix is een gratis videodienst van Amazon wel hele grote concurrentie, daar kunnen de bedrijven echt last van krijgen. Voor Netflix zal uitbreiding in Europa dan steeds belangrijker worden.

Vooralsnog houdt Amazon zijn kaken stijf op elkaar, maar wie weet wat er op korte termijn bekendgemaakt wordt. Het ligt voor de hand dat Amazon een dergelijke dienst nog voor de feestdagen zal aankondigen en introduceren.

Amazon heeft recent in Nederland een kleine webwinkel geopend met e-books en de Kindle-e-readers.