Google Cloud grotere potentiële inkomstenbron dan advertenties

Abonneer je gratis op Techzine!

De topman van Google Cloud, Urs Hölzle, heeft op de Structure conferentie in San Francisco gezegd dat Google over vijf jaar meer geld kan verdienen aan zijn cloudomgeving dan aan advertenties. Dat zou kunnen betekenen dat Google de komende jaren nog forse investeringen zal gaan doen in zijn cloudomgeving.

Het gebruik van de cloud groeit explosief de afgelopen twee jaar en die groei lijkt vooralsnog niet af te remmen. Op dit moment zijn de grootste spelers op de cloudmarkt nog Amazon en Microsoft, deze bedrijven hebben een flinke voorsprong maar Google timmert hard aan de weg en is zeker een partij om rekening mee te houden.

Hölzle zegt hierover dat Google zeker een achterstand heeft en bezig is met een inhaalrace, volgens hem komt dat voornamelijk omdat Google moeite had om grote enterprise organisaties binnen te halen. Die heeft Google uiteindelijk nodig om omzet en winst te kunnen halen uit de clouddivisie. Inmiddels heeft Google een hele hoop enterprisebedrijven als klant, tevreden enterprise klanten voegt hij daaraan toe.

Verder zegt hij dat Google ook niet de eerste was op de smartphonemarkt en inmiddels toch de grootste speler is met Android. Het is dus niet onmogelijk om marktleider te worden terwijl je nu nog een achterstand hebt.

Het is echter wel een enorme uitdaging om de clouddivisie zo groot te krijgen als die Amazon Web Services en Microsoft Azure, ook Amazon en Microsoft doen elk jaar forse investeringen en breiden hun dienstverlening steeds verder uit. Of Google uiteindelijk meer zal verdienen aan de cloud dan aan advertenties is moeilijk te zeggen. Advertentie-inkomsten staan wel onder druk, maar het is nog steeds 89 procent van Google’s inkomsten.

De marge op cloudproducten is overigens wel erg hoog en zolang Amazon, Google en Microsoft geen prijzenoorlog starten zal de potentiële omzet uit clouddiensten hoog blijven.