2min

Google onderzoekt de mogelijkheden om zijn zelfrijdende auto’s draadloos op te laden. Het bedrijf heeft zelfs twee laadstations laten installeren, een op het hoofdkantoor in Mountain View en één bij het kantoor van Google X, waar Google’s experimentele producten worden ontwikkeld.

De laadstations die Google heeft laten installeren zijn een soort putdeksels en als de zelfrijdende auto’s daar bovenop parkeren worden ze automatisch opgeladen. Google zou twee verschillende bedrijven hebben ingehuurd om de putdeksels te installeren zodat het deze kan vergelijken. Beide varianten werken overigens op dezelfde manier, via elektronische inductie. Deze techniek wordt ook gebruikt om smartphones draadloos op te laden.

Een van de bedrijven die de putdeksels installeert stelt dat deze deksels 200 kilowatt aan energie kunnen geven, flink wat meer dan een smartphone-lader en voldoende om een auto bij te laden. Het bedrijf onderzoekt zelfs de mogelijkheden om de techniek in het wegdek te verwerken zodat de auto’s ook worden opgeladen als ze eroverheen rijden. Zeker voor zelfrijdende auto’s is dat zeer interessant, op die manier hoeven ze nooit uit gebruik genomen te worden om op te laden. Het is onmogelijk om alle wegen te voorzien van deze oplaadtechnologie, maar door veel gebruikte trajecten te voorzien kan al flink wat resultaat geboekt worden.

Bijvoorbeeld tussen een vliegveld en een stad zouden de zelfrijdende auto’s ingezet kunnen worden, als het grootste deel (snelweg) van het traject de auto oplaad en alleen het laatste stukje in de stad niet, dan kunnen de auto’s al continu blijven rijden, zonder bijgeladen te worden. Een ander voordeel is dat er op de accu’s in de auto’s bespaard kan worden, die hoeven niet meer een capaciteit te hebben van 500 kilometer, maar 100 kilometer kan dan al voldoende zijn.

Google onderzoekt nu de mogelijkheden en hoe de technologie het beste geïntegreerd kan worden in de auto’s. Hoever Google daar al mee is, is niet helemaal duidelijk. Deze informatie kwam aan et ligt door documenten die zijn gedeponeerd bij de Amerikaanse Federal Communications Commission (FCC).

Vorige week werd duidelijk dat Google de zelfrijdende auto’s nu ook gaat testen in minder goede weersomstandigheden. De auto’s worden nu ook blootgesteld aan regen en sneeuw.