2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Fitbit heeft zijn kwartaalcijfers onthuld. Daaruit blijkt dat de winst fors gedaald is, maar dat het bedrijf wel flink gegroeid is als gekeken wordt naar de omzet. Het bedrijf wist in totaal 5,7 miljoen apparaten te verkopen in het afgelopen kwartaal.

De winst bedroeg het afgelopen kwartaal 5,6 miljoen euro. Dat is 64 procent minder dan een jaar eerder, toen het bedrijf nog 15,8 miljoen euro aan winst boekte. De omzet steeg wel flink, met 46,5 procent ten opzichte van een jaar geleden. Vorig jaar was de omzet nog 358,4 miljoen euro, afgelopen kwartaal 586 miljoen euro.

Uit het persbericht van Fitbit blijkt dat vooral nieuwe producten verantwoordelijk zijn voor de omzetgroei. Het bedrijf moet dus blijven innoveren en nieuwe producten lanceren, maar dat is voorlopig geen probleem. Direct nadat het de cijfers onthuld had, liet Fitbit-CEO James Park tegenover The Verge weten dat het bedrijf de komende tijd twee nieuwe producten zal lanceren.

De winstdaling ligt nu dan ook vooral aan de lancering van die nieuwe producten. Het bedrijf steekt steeds meer geld in de ontwikkeling van nieuwe horloges en sportbandjes en de marketing daarvan.

Afgelopen kwartaal was Fitbit 71,5 miljoen euro kwijt aan innovatiekosten, terwijl dat een jaar eerder nog 26,8 miljoen euro was. Daarnaast liggen ook de marketingkosten veel hoger. In 2015 gaf Fitbit nog 61,7 miljoen euro aan marketing uit en afgelopen kwartaal was dat 105,6 miljoen euro.

In het derde kwartaal van dit jaar verwacht Fitbit tussen de 438,7 miljoen en 456,6 miljoen euro aan omzet te draaien.