Amazon gaat directe strijd met Spotify en Apple Music aan

Abonneer je gratis op Techzine!

Ondanks dat Amazon al enige tijd een grote naam is in de muziekindustrie, doet het vrij weinig met streaming. Dat heeft ervoor gezorgd dat bedrijven als Spotify en Apple Music veruit de meeste gebruikers hebben. Als het aan Amazon ligt, is die tijd echter voorbij.

Uit een bericht van Recode blijkt dat het bedrijf van plan is om de muziekindustrie binnen te vallen met een geheel eigen streamingplatform. Dat zal hooguit vijf dollar per maand moeten kosten voor Amerikaanse gebruikers. Daarmee kost het de helft van concurrenten als Spotify en Apple Music, die beiden een tientje per maand vragen van gebruikers.

Aan de lage prijs van Amazon zit wel een flink staartje: het streamingplatform is enkel te gebruiken op het Amazon Echo apparaat. Dat apparaat werd een jaar geleden al gelanceerd en sindsdien werkt Amazon aan manieren om mensen er meer mee te laten doen. Onderdeel van die pogingen is spraakbesturing, maar nu zou er dus ook een goedkope streamingdienst moeten komen.

Het is echter de vraag of Amazon de grote platenlabels zover krijgt de lage prijs goed te keuren. Apple zou van plan zijn geweest zijn Apple Music ook voor een lagere prijs te lanceren dan de concurrentie, maar kon dat niet omdat de platenlabels het niet goedkeurden.

De reden waarom Amazon er mogelijk wel in slaagt, is de opzet van zijn streamingdienst. Het moet namelijk niet mogelijk zijn om muziek op te slaan zoals bij Spotify en Apple Music is. Daarmee haalt Amazon een doorn in het oog van de platenlabels weg, die vinden dat Spotify en Apple Music teveel wegsnoepen van hun inkomsten uit verkochte nummers.

Mocht Amazon er in slagen om de platenlabels hun goedkeuring te laten geven, heeft het potentieel een enorme hoeveelheid abonnees. Amazon Prime, waar de dienst aan gekoppeld zou worden, heeft op dit moment al 50 miljoen betalende gebruikers.