2min

Tags in dit artikel

, ,

Waar we eerder al melding maakten van de nieuwe werkwijze van Apple om Safari aan de man te brengen, heeft nu concurrent Mozilla van zich laten horen. In een blogpost op zijn weblog geeft Mozilla CEO John Lily aan dat het ‘pushen’ van Safari een slechte zaak is.

Volgens Lily ondermijnt de werkwijze van Apple de vertrouwensrelatie die bedrijven met hun klanten hebben. Hij is van mening dat dit een slechte zaak is. En dat niet alleen voor Apple, hij vindt dat het de veiligheid van het gehele internet schaadt.

De Software-update-applicatie wordt standaard meegeleverd met iTunes en QuickTime en biedt doorgaans alleen updates voor die programma’s aan. Hier heeft Lily naar eigen zeggen geen problemen mee. Nu is het echter zo dat Apple ook Safari via Software-update aan nieuwe gebruikers probeert te distribueren en standaard een vinkje bij "Installeren" zet, waardoor de software eigenlijk wordt opgedrongen aan de consument. Dit is volgens Lily een kwalijke gang van zaken die moet stoppen.

Alle softwaremakers proberen volgens Lily het vertrouwen te winnen van gebruikers als zij updates aanbieden. Volgens hem is het de verwachting van gebruikers dat zij met slechts twee klikken op "Installeren" hun software kunnen updaten. In het geval van Apple installeer je met diezelfde twee klikken onbewust compleet nieuwe software. Lily vindt dat Apple misbruik van dit vertrouwen maakt.

Lily vindt ook dat de werkwijze van Apple grenst aan dat van het aanbieden van malware en is van mening dat dit onmiddellijk moet stoppen. Uit reacties blijkt dat men Lily gelijkgeeft, maar dat het voor Mozilla ook een goede marketingstunt is door iets over de werkwijze van een concurrent te zeggen. Hiermee zou Mozilla potentiële Safari-gebruikers de Firefox-kant op kunnen trekken.