Abonneer je gratis op Techzine!

Het is algemeen bekend dat de PlayStation 3 nog geen melkkoe is voor Sony. Daarom zoekt het bedrijf naar mogelijkheden om geld te verdienen rond het platform. Het bedrijf heeft nu laten weten dat het geld wil gaan verdienen met de online dienst PlayStation Network

De PlayStation 3 kende een slechte start en de verkoopcijfers bleven lange tijd achter bij de verwachtingen. Recentelijk verlaagde Sony echter de prijs van haar console, waardoor de verkoopcijfers weer groeiden, maar qua aantallen moet het bedrijf haar concurrenten Microsoft en Nintendo nog altijd voor laten gaan. Het gedroomde succes van de PS3 is er echter nog niet en Sony zoekt dan ook hard naar mogelijkheden om meer klanten te trekken en geld te generen uit de console.

En als het aan CEO Howard Stringer van Sony ligt zal de eerste poging daarin direct een grote concurrentieslag met Microsoft en Apple gaan betekenen. Stringer liet tijdens een meeting met een groep journalisten namelijk weten dat Sony volgend jaar gaat beginnen met het aanbieden van betaalde content op PlayStation Network. Momenteel zijn daar alleen games, demo’s en trailers te vinden, maar daar moet dus ook multimediacontent bijkomen.

Deze keuze zal Sony zoals gezegd direct in gevecht brengen met een gevestigde orde in de vorm van Apple en Microsoft, die respectievelijk met hun iTunes en Xbox Live diensten al een flinke vinger in de pap hebben op het gebied van betaalde multimediacontent. Het is enigszins opmerkelijk dat Sony gaat beginnen met een nieuwe strijd tegen Apple en Microsoft. Het bedrijf besloot in augustus dit jaar nog om haar Connect muziekdienst te sluiten, omdat het in de drie jaar na opening niet het gewenste resultaat had opgeleverd. Het is overigens niet duidelijk of Sony ook muziek gaat verkopen via PlayStation Network.

De kracht van Sony zal in de strijd met deze twee giganten volgens Stringer liggen in de veelzijdigheid van het bedrijf. Sinds Stringer in 2005 aan de macht kwam bij Sony heeft hij zwaar ingezet op eenheid tussen de verschillende divisies van Sony, die tot die tijd als aparte bedrijfjes opereerden. Dat betekent dat er meer intern overleg zal zijn tussen divisies als Sony BMG, Sony Pictures en Sony PlayStation, maar ook met Sony Electronics dat verantwoordelijk is voor de audio- en videoapparatuur. Sinds het aantreden van Stringer steeg het aandeel Sony met 63 procent en als het aan Stringer ligt gaat hij in ieder geval de komende drie jaren op die lijn door.

Welke veranderingen er exact op PlayStation Network worden doorgevoerd is niet bekend. Voordeel van Sony’s dienst ten opzichte van Xbox Live is dat er geen abonnement voor nodig is.