2min

Het schandaal van de nepwinkels van de Apple Store in de Chinese stad Kunming breidt zich steeds verder uit. Inmiddels heeft de Chinese regering 22 nepwinkels gesignaleerd. Na een officiële klacht van Apple zijn ze inmiddels allemaal gesloten.

Het begon allemaal met een blog van de Amerikaanse blogster BirdAbroad die in de stad woonachtig is. Zij schreef op haar weblog dat ze in de stad tenminste drie winkels vlakbij haar woning had gesignaleerd die claimden een officiële Apple Store te zijn. Van de buitenkant leek dat ook daadwerkelijk zo te zijn, maar door haar oplettende oog zag ze dat er iets niet in de haak was.

Om te beginnen stond er onder het Apple-logo aan de voorgevel "Apple Store" geschreven. Apple doet dit nooit bij zijn winkels: klanten zien alleen een grote, gloeiende appel. Ook de ID-kaarten van het personeel waren niet in orde. In plaats van de naam stond er "staff" op de kaarten. Verder zag de wenteltrap er armoedig uit en waren de muren niet fatsoenlijk geschilderd, zoals je van een officiële Apple Store mag verwachten.

Daarop kondigden de Chinese commerciële en industriële autoriteiten een onderzoek aan naar deze praktijken. Tijdens het onderzoek ontdekten de autoriteiten dat er meerdere nepwinkels van de Apple Store waren. Twee daarvan moesten per direct hun deuren sluiten. De overige nepwinkels zouden volgens hen over de juiste papieren en vergunningen beschikken.

Maar het schandaal blijkt nog groter dan aanvankelijk gedacht. Volgens de laatste berichten zijn er er nu in totaal 22 neppe Apple Stores ontdekt in de stad Kunming. Na een officiële klacht van het hoofdkwartier van Apple hebben de autoriteiten besloten al deze winkels op te doeken. De meeste winkeleigenaren gaven braaf gehoor aan deze oproep, maar een enkeling probeerde de boel te belazeren door het logo geheel dan wel gedeeltelijk af te dekken met lakens.

De lokale autoriteiten hebben nu beloofd om een hotline in te stellen waar gedupeerde consumenten meerdere verschijningen van geveinsde winkels kunnen aangeven. Hiermee hoopt de politiek inbreuk op handelsmerken in de toekomst te voorkomen.

China is de op een na grootste markt als het gaat om het downloaden van apps. Desondanks heeft China slechts vier officiële Apple Stores: twee in Beijing en twee in Shanghai. Amerika daarentegen, het land waar de meeste apps gedownload worden, kent maar liefst 236 officiële stores door het hele land.

De introductie van de nieuwe iPad 2 in China afgelopen mei verbrak alle records. Binnen vier uur waren alle geïmporteerde exemplaren van de iPad 2 al uitverkocht.

Apple zou deze gang van zaken ook als een waarschuwingssignaal kunnen interpreteren. Als de elektronicagigant slim is, laat het een aantal extra Apple Stores in China bouwen. De vraag en de afzetmarkt lijken aanwezig te zijn.