2min

Tags in dit artikel

, , , , ,

Even leek het erop dat Facebook de GDPR voor heel de wereld zou laten gelden. Maar nu heeft het sociale netwerk bekend gemaakt dat de regels niet gaan regelen voor de 1,5 miljard gebruikers die wonen in Azië, Afrika, Australië en Zuid-Amerika. Wel gaan de maatregelen voortkomende uit de GDPR gelden voor de Europese Unie, de Verenigde Staten en voor Canada.

Dat laat het sociale netwerk van CEO Mark Zuckerberg aan persbureau Reuters weten. Dat doet Facebook door zijn voorwaarden aan te passen. Gebruikers van buiten de EU, de VS en Canada hebben niet langer een overeenkomst met het Ierse kantoor van Facebook, maar met het Amerikaanse bureau. Daardoor geldt het Amerikaanse recht, dat een stuk soepeler met de privacy omgaat dan de nog in te voeren GDPR in Europa.

Juridische terminologie

Tegenover Reuters stelt Facebook dat de wijziging van de voorwaarden er vooral mee te maken heeft dat het “EU-recht specifiek taalgebruik vereist”, terwijl bepaalde terminologie niet bestaat in andere delen van de wereld. Binnen de GDPR, overigens de algemene verordening gegevensbescherming genaamd, geldt dat vanaf 25 mei internetbedrijven hun gebruikers verregaande controle moeten geven over de manier waarop bedrijven hun gegevens verzamelen en opslaan. Als bedrijven beleid hebben dat indruist tegen deze regels, dan kunnen er enorme boetes uitgedeeld worden.

Het nieuws dat Facebook zijn privacybeleid nu feitelijk in twee delen splitst, druist enigszins in tegen eerdere opmerkingen van CEO Mark Zuckerberg. Hij liet juist weten dat de GDPR-regels een goed idee waren en voor iedereen zouden moeten gelden. Het sociale netwerk gaat nu wel gebruikers wereldwijd dezelfde controlemenu’s geven als EU-inwoners straks krijgen.

Voor Facebook betekent het gewijzigde beleid verder dat het voor de meeste gebruikers gewoon door kan gaan met het verzamelen van gegevens. Daarop is het verdienmodel van de site gebaseerd, dus echt verbazingwekkend is deze stap natuurlijk niet.