2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Consumenten zijn niet happig om geld te betalen om gebruik te kunnen maken van social media. Een kwart van de mensen met een LinkedIn-profiel is bereid om te betalen voor LinkedIn. Van de leden Facebook is dat vijftien procent. Bij Hyves en Twitter is dat respectievelijk zes procent en een procent.

Dat blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau De Vos & Jansen in opdracht van media-adviesbureau Stroom. Het onderzoek is gehouden onder duizend Nederlanders die gebruik maken van social media.

Social media zullen voorlopig nog dus hun inkomsten moeten putten uit reclame-inkomsten. De mensen die wel bereid zijn geld te betalen voor social media willen hier liever niet meer dan 2,50 euro per maand betalen. Minder dan een kwart is bereid meer te betalen, met een maximum van 10 euro. Boven dat bedrag zegt geen enkele respondent voor social media te willen betalen.

Dat social media nog steeds ontzettend populair zijn blijkt wel uit het onderzoek. Bijna de helft van de respondenten is op meerdere social media actief. Bij een op de tien respondenten gaat het gebruik van social media zelfs ten koste van de studie of het slapen. Wel worden social media steeds minder gebruikt om nieuwe mensen te ontmoeten. Wellicht dat de opkomst van online datingsites daaraan ten grondslag ligt.

Hyves heeft de meeste leden, gevolgd door Facebook, maar het aantal geregistreerde leden zegt niet zoveel over het gebruik van het online platform. De gebruikers van Facebook en Twitter zijn het meest actief: veertig procent gebruikers zegt meerdere keren per dag in te loggen. Bij Hyves is dat 24 procent en bij LinkedIn 6 procent.

Bijna de helft van de respondenten geeft aan een kwartier per dag te besteden aan social media. Nog eens een kwart zegt niet meer dan een halfuur daaraan te spenderen. Bij jongeren van 13 tot 24 jaar zien we een geheel ander beeld: veertig procent van deze groep zegt maar liefst een uur of langer per dag op social media actief te zijn.

De bezoekers van social media zitten volgens het onderzoek niet te wachten op gerichte reclames. Ruim eenderde heeft bezwaar tegen gerichte advertenties en 45 procent enigszins. Toch geeft 35 procent van de twitteraars aan dat ze wel bepaalde merken volgen op Twitter.