2min

Om mensen meer controle te geven over hun persoonlijke gegevens en te zorgen dat ze niet altijd gevolg worden, hebben enkele internetgiganten besloten om de ‘do-not-track’ button te gaan ondersteunen. Een van de partijen die de knop gaat steunen is Google, Google zal de knop richting het einde van het jaar ook gaan toevoegen aan de Chrome browser. Een grote doorbraak, eerder weigerde veel bedrijven mee te werken aan dit initiatief.

Dit nieuwe initiatief is echter niet waterdicht en zal ook niet alle ’tracking’ tegengaan. Dit omdat als de knop wordt gebruikt de browser simpelweg aangeeft niet gevolgd te willen worden. De websites en advertentienetwerken die worden bezocht beslissen uiteindelijk zelf of ze daar gehoor aan geven. In elk geval heeft de Digital Advertising Alliance aangegeven binnen 9 maanden de knop te zullen gaan ondersteunen, deze alliantie bevat ruim 400 advertentiebedrijven.

Hiermee zullen op maat aangeboden adverenties voor sommige tot het verleden behoren. Niet alle web tracking wordt echter tegengegaan met de knop, gegevens kunnen nog steeds gebruikt worden voor marktonderzoek en productontwikkeling en ook door wetshandhavers kunnen de gegevens worden opgevraagd. De bedrijven hebben echter wel toegezegd geen gegevens te gebruiken voor doeleinden als specifieke advertenties, werkgelegenheid, geldzaken, gezondheid en verzekeringen.

Ook bedrijven zoals Facebook worden niet geblokkeerd voor het volgen van personen wanneer zij de "Like" knop en andere functies gebruiken.

Bij Apple’s Safari was het al niet mogelijk om gebruikers online te volgen, maar Google en andere advertentiebedrijven wisten dit te omzeilen.