2min

Facebook werkt al sinds 2014 aan een zakelijke variant van zijn sociale netwerk. Dat zou volgens de nieuwste geruchten volgende maand nog gelanceerd moeten worden. Met de Facebook at Work variant zou het sociale netwerk extra geld willen verdienen, door per maandelijkse actieve gebruiker een bepaald bedrag te vragen.

De eerste website die het nieuws meldde is Techcrunch, dat stelt dat Facebook van plan is zijn sociale netwerk interessant te maken voor bedrijven door er vooral nadruk te leggen op productiviteit. Werknemers van bedrijven zouden met elkaar moeten kunnen chatten en video’s of audioberichten kunnen delen. Op de newsfeed van de zakelijke variant van het sociale netwerk zouden verder enkel updates van collega’s verschijnen en relevante zaken voor het desbetreffende bedrijf. Facebook at Work is dan ook alleen echt interessant voor grote ondernemingen die hiermee de integratie onder werknemers kunnen stimuleren.

De prijs die bedrijven betalen voor het gebruik van Facebook at Work is niet bekend. Ter vergelijking noemt Techcrunch de prijs van bijvoorbeeld Slack, dat per actieve gebruikers 6,67 dollar per maand vraagt voor zijn dienst. Daarin biedt het enkel real-time messaging en dus geen speciale features waar Facebook mee wil komen. Dat betekent waarschijnlijk dat de zakelijke variant van Facebook iets duurder wordt dan dat.

Ondertussen wordt het sociale netwerk al uitgeprobeerd door werknemers van de Royal Bank of Scotland, dat in totaal zo’n 100.000 mensen in dienst heeft. Verder zijn er zo’n 400 testers actief op proefversies van Facebook at Work. Voor het gebruiken van de zakelijke variant van Facebook zou geen speciale account opgezet te hoeven worden, al is dat wel mogelijk als mensen dat graag willen.