Verizon eist miljardenkorting op overname Yahoo

Abonneer je gratis op Techzine!

Verizon wil een miljard dollar minder betalen voor Yahoo, nu dat flink in opspraak is gekomen. Oorspronkelijk bood het 4,8 miljard dollar voor de oude techreus, waarmee het bestuur van Yahoo  akkoord ging. Maar daarna kwam ineens het nieuws naar buiten dat Yahoo in 2014 gehackt was en gegevens van bijna een half miljard accounts ontvreemd waren.

Anonieme bronnen van de New York Post vertellen dat Verizon niet blij met is met het nieuws rond de hack. De CEO van Verizon, Tim Armstrong, wil kijken wat er nog gedaan kan worden om de overname aan te passen. Yahoo wist voor de verkoop al van de hack, en had dat moeten vertellen. Maar daar komt nog een klein schandaal bij, want het bleek dat de Amerikaanse geheime diensten Yahoo bevolen had e-mails massaal te scannen op mogelijke tekenen van terrorisme.

“Laatst kregen we te horen dat Tim (Armstrong) het ineens spannend begint te vinden. Hij vindt het gebrek aan informatie verschrikkelijk en vraagt zich af of we hier nog onderuit kunnen, of de prijs omlaag kunnen brengen,” vertelde een van de bronnen van de New York Post. De woorden kunnen natuurlijk ook niets meer zijn dan een dreigement, waarmee Verizon hoopt minder te hoeven betalen.

De aankoop van het bedrijf lijkt namelijk praktisch zeker. Als Verizon na de overname Yahoo combineert met AOL, kan het daarmee veel beter de strijd met Google en Facebook aangaan op de advertentiemarkt. De verwachtingen zijn dan ook gigantisch. AOL/Yahoo verwacht snel 1 miljard mensen te bereiken met zijn advertenties en de bedoeling is om in 2020 naar 2 miljard klanten gegroeid te zijn.

Ondanks dat Verizon-CEO Tim Armstrong een sterke zaak probeert te maken voor een korting van maar liefst 1 miljard dollar, zou het team van Yahoo daar niets in zien. “Ze vertellen Verizon dat een deal een deal is en dat de telecomgigant geen wettelijke mogelijkheden heeft om de voorwaarden te veranderen,” stelt de NY Post.