1 min

Tags in dit artikel

, , ,

Het Noord-Hollandse Multikabel maakt reclame voor een product dat technisch onmogelijk is: ADSL via de kabel. Concurrenten KPN en Eweka dreigen met de rechter. Het gaat om een bestaande dienst, alleen de verpakking is nieuw. Multikabel bedacht de nieuwe naam na onderzoek onder potentiële abonnees. Dat zou uitwijzen dat veel mensen ADSL opvatten als ‘snel internet voor een vast bedrag per maand’.

Probleem is alleen dat ADSL een techniek is voor breedbandinternet over de koperdraadjes van het gewone telefoonnet. Multikabel laat internetters meeliften op zijn coaxkabels voor radio- en tv-doorgifte en kan dus nooit ADSL aanbieden. Streekgenoot Eweka, die zo’n tweeduizend ‘echte’ ADSL-klanten telt, vindt dat van misleiding sprake is. De provider heeft Multikabel schriftelijk gesommeerd zijn campagne te staken. KPN heeft ook bezwaar aangetekend en beraadt zich op nadere stappen als Multikabel niet snel inbindt. Volgens Bas Kist van merkenbureau Shield Mark kan niemand rechten op de generieke term ‘ADSL’ doen gelden. Combinaties met een logo of andere woorden in een bedrijfsnaam zijn wel te beschermen als merknaam.