2min

Tags in dit artikel

, ,

Providers hebben de internetsnelheden het afgelopen jaar weer fors opgeschroefd. De snelheid van de gemiddelde verbinding is opnieuw meer dan verdubbeld bij gelijkblijvende prijzen. In afwachting van nog snellere technologieën wordt nu ook gestunt met datalimieten.

Kabelaars en adsl-aanbieders doen wat betreft snelheid amper meer voor elkaar onder. In een poging nieuwe klanten aan zich te binden wordt er nu steeds vaker gestunt met gratis bescherming tegen virussen en spam of afschaffing van de datalimieten.

Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Webwereld, de grootste ict-nieuwssite van de Benelux, naar de Nederlandse breedbandmarkt in samenwerking met het Leidse onderzoeksbureau iPing. Uit het onderzoek blijkt dat vooral consumenten met een goedkoop abonnement flink hebben geprofiteerd. In dit instapsegment zijn sommige pakketten met meer dan 300 procent in snelheid gestegen. Ook in het duurste segment, waar downloadsnelheden tot wel 8000 Kbps worden beloofd, zijn consumenten er qua snelheid flink op vooruit gegaan. Hier kunnen klanten gemiddeld profiteren van dubbele snelheden. Kabelaars hebben in het duurste segment een voordeel op hun adsl-concurrenten. Dit omdat de afstand tot de centrale de snelheid van de abonnee niet of nauwelijks negatief beïnvloedt.

“Internetters zijn er ook dit jaar weer fors op vooruit gegaan”, aldus Laurens Verhagen, Chef Redactie van Webwereld. “Internetaanbieders zijn zich nu echt zichtbaar aan het voorbereiden om hun netwerk én klanten klaar te stomen voor de toekomst.”

De effectieve snelheden zijn zelfs procentueel harder gestegen dan de officiële snelheden. “Hierdoor beschikt een doorsnee breedbandverbinding over meer bandbreedte dan een jaar geleden. Dat is precies wat aanbieders willen, omdat deze extra bandbreedte ook gebruikt kan worden voor andere diensten, zoals televisie en telefonie”, vervolgt Verhagen.

Webwereld voorspelt dan ook dat het komende jaar in het teken zal staan van convergentie waarbij triple play een belangrijke rol gaat spelen. Hierbij kunnen consumenten bij één aanbieder via één verbinding zowel internet, televisie als telefonie afnemen.