1 min

Tags in dit artikel

,

KPN heeft samen met andere telecombedrijven en OPTA overeenstemming bereikt over het aanpakken van overlast door dialers. Een dialer is een computerprogrammaatje dat betaling via internet mogelijk maakt. Het programma verbreekt, na toestemming van de gebruiker, de verbinding met de internetprovider en belt vervolgens tijdelijk in op een betaald telefoonnummer. Er zijn partijen die dialers misbruiken en daarmee onwetende internetters op hoge kosten jagen.

Op initiatief van KPN is daarom vorig jaar een overleg gestart met de andere telecomaanbieders en OPTA. Overeengekomen is nu dat OPTA een zwarte lijst samenstelt van internationale nummers die gebruikt worden door dialers die overlast veroorzaken. Het is de telecomaanbieders vervolgens toegestaan deze nummers te blokkeren zodat hoge nota’s daarmee kunnen worden voorkomen. Telecomaanbieders attenderen OPTA actief op verdachte nummers.

KPN krijgt de laatste tijd veel klachten van mensen die overlast hebben van dialers. Mensen hebben in deze gevallen onbewust of onbedoeld een dialer geïnstalleerd, die vervolgens contact maakt met betaal- of internationale nummers. Zonder het te beseffen betalen mensen tot € 2,- per minuut voor het inbellen naar deze nummers. Dialers werken alleen als de gebruiker inbelt op internet via een analoog modem. Breedbandgebruikers (ADSL of kabel) lopen geen gevaar, tenzij er nog een analoog modem en een telefoonlijn zijn aangesloten op de computer.

Voor meer informatie kan je terecht op de site van KPN en klik daar op ‘alles over dialers’.