Abonneer je gratis op Techzine!

Binnen het populaire MMORPG-spel "Second Life" is vrijdagavond om 19.00 uur lokale tijd de online-variant op de bekende real-life soap "Big Brother" gelanceerd. In de virtuele versie van de soap strijden vijftien "bewoners" van een digitaal huis gelegen in het spel, om een eigen virtueel eilandje.

De vijftien deelnemers zijn geselecteerd uit meer dan 300 aanmeldingen en komen uit drie verschillende tijdzone’s. Verwacht wordt van de deelnemers dat ze minstens acht uur per dag online zijn, dit tot er nog maar drie kandidaten over zijn, die samen zullen strijden om de hoofdprijs, tijdens een live finale op vier januari 2007.

De hele show is opgezet door Endemol Nederland, zij zijn dan ook de makers van het huis. Terwijl de bewoners constant kunnen worden bekeken door alle gebruikers van Second Life, worden zij ook bestookt met opdrachten, die de strijd nog moeilijker zullen maken. Een van die opdrachten is het nabouwen van een beroemd staaltje architectuur uit de echte wereld. Deze bouwwerken zullen na afloop worden geveild. De opbrengst hiervan gaat weer naar verscheidene goede doelen.

Second Life telt inmiddels wereldwijd meer dan 1,7 miljoen geregistreerde gebruikers, waaronder ongeveer 20.000 Nederlanders. Veel grote multinationals, zoals Nike, Adidas en Sony en persbureau Reuters openden onlangs "vestigingen" in het spel.