2min

Tags in dit artikel

, ,

Het Indonesische bedrijf Hanitio Luwi mag geen broeken meer verkopen met de merknaam Intel Jeans. Dat is het gevolg van een uitspraak van een Indonesische rechter in een zaak die door processorfabrikant Intel was aangespannen tegen de kledingfabrikant.

Spijkerbroeken en computerprocessors liggen over het algemeen niet naast elkaar in een winkelschap, maar voor Intel waren er in maart 2000 genoeg redenen om een zaak te starten tegen Hanitio Luwi. Hoofdreden voor Intel om de zaak te beginnen was het feit dat Hanitio Luwi niet alleen de merknaam Intel gebruikte, maar in het logo voor de broeken ook een ‘verzakte’ letter e gebruikte, net als Intel destijds in haar logo deed.

In september 2000 stelde een lagere rechtbank Intel in het ongelijk, omdat de producten van beide fabrikanten niet op elkaar lijken en de consument ze dus makkelijk uit elkaar kunnen houden. Verder liet de Indonesische rechtbank weten dat de naam Intel in het indonesische woordenboek gelijk staat aan het woord intelligent en daarom zag de rechter geen reden waarom andere bedrijven die naam niet mogen gebruiken.

Intel gaf echter niet op en ging in hoger beroep. Daarin heeft het bedrijf nu dus wel gelijk gekregen van de rechter. Dat is mede te danken aan het feit dat Indonesië de laatste jaren meer doet aan het beschermen van merknamen. Het land is namelijk een bakermat van diverse producten die voorzien zijn van een bekende buitenlandse merknaam. Zo worden er in Indonesië Sony onderbroeken en Rolex sigaretten geproduceerd. Overigens hoefde Intel het argument over de ‘verzakte’ e niet meer te gebruiken, het bedrijf heeft haar logo in de tussentijd zelf veranderd.

Intel is in ieder geval blij met de uitspraak: "er bestaat geen twijfel dat Indonesië verbeteringen heeft aangebracht op het gebied van merkbescherming en de toezegging om dit te verbeteren nakomt", aldus advocaat John Matheson van Intel Asia-Pacific.