Abonneer je gratis op Techzine!

Fortune-blog-auteur Scott Moritz schrijft dat het Amerikaans telecombedrijf AT&T de prijs van een nieuwe 3G-iPhone mogelijk met ruim tweehonderd dollar zal verlagen.

De korting van tweehonderd dollar geldt volgens bronnen alleen voor klanten van AT&T die een tweejarig abonnement bij de Amerikaanse iPhone-provider afsluiten. Apple wordt verwacht een 8GB- en een 16GB-variant van de nieuwe iPhone te gaan verkopen met prijzen tussen de 399 en 499 dollar.

Volgens Moritz zorgt een prijsdaling ervoor dat Apple’s iPhone binnen bereik van een veel grotere markt komt. De iPhone zou met deze prijsstelling daarnaast voor AT&T als een sterke magneet fungeren om klanten bij concurrenten als Verizon Wireless en T-Mobile weg te kapen. Hoogstwaarschijnlijk zal de nieuwe iPhone nog wel ‘gelocked’ zijn zodat het eenvoudig gebruiken met een andere provider niet mogelijk is.

Hoewel de prijsdaling/korting van tweehonderd dollar een grote stap lijkt, blijkt volgens Moritz bij benadering dat het financiële plaatje voor AT&T nog altijd zeer rooskleurig blijft. Ondanks een prijsdaling verdient AT&T nog altijd voldoende met de abonnementen en de datapakketten. Volgens Moritz is de gemiddelde AT&T-factuur voor iPhone-gebruikers honderd dollar en zou het telecombedrijf het verlies binnen enkele maanden al terugverdiend hebben. Enig nadeel voor AT&T zou dan de afspraak met Apple zijn waarin afgesproken is dat Apple elke maand tussen de negen en vijfentwintig procent van de iPhone-inkomsten krijgt.

Apple wordt nog altijd verwacht de nieuwe iPhone tijdens de Worldwide Developers Conference te gaan introduceren. Wat inmiddels al bekend is, is dat de nieuwe smartphone zo’n 2,5 millimeter dunner is dan het huidige model dat 11,7 millimeter dik is. Daarnaast zal de telefoon een GPS-chip bevatten voor navigatie en andere op locaties gebaseerde functionaliteiten.