Abonneer je gratis op Techzine!

Internet, mobiele telefonie, en andere vormen van nieuwe media vormen inmiddels een dagelijkse levensbehoefte bij jongeren als het gaat om opbouwen, onderhouden en beëindigen van relaties.

Uit onderzoek is gebleken dat jongeren het liefst via hun mobiel of laptop met elkaar communiceren. Onderzoeks- en consultingbureau MeMo² onderzocht dit vorige maand onder 800 Nederlandse pubers en jong volwassenen. Volgens hen geeft de helft van de ondervraagden aan dat ze liever een dag niet eten dan een maand geen internet te mogen gebruiken.

Marcel Vogels, managing partner MeMo²: "Moderne technologie vervangt dus in veel gevallen de behoefte en noodzaak om tijd- of plaatsafhankelijk te handelen, ook bij zeer persoonlijke communicatie. Daarmee impliceert het onderzoek dat sommige mediakanalen door ‘ouderen’ als zeer onpersoonlijk worden beschouwd, maar dat het tegenovergestelde juist geldt voor jongeren. Mobiele en digitale communicatie is voor deze groep zeer serieus en alle aspecten van communicatie, van flirten tot ruzie maken, verlopen via deze kanalen."

Het gebruik van internet is zo’n dagelijkse levensbehoefte geworden dat de gemiddelde tiener zich onrustig voelt als het een dag zich niet op MSN heeft aangemeld of hun mail hebben gecheckt. 86 procent van de ondervraagde jongeren hebben hun mobiele telefoon binnen handbereik en het apparaat alleen uit heeft staan als de batterij bijna leeg is.

Adverteerders doen er dus goed aan om zich te verdiepen in de mogelijkheden voor jongeren om blijvend verbonden te zijn. Mobiel internet wordt steeds populairder en uitermate geschikt voor jongeren om hun relaties te onderhouden.

Marcel Vogels: "Implicatie van het onderzoek is dat op korte termijn chatfunctionaliteiten, community-omgevingen en Voip, versneld door nieuwe generatie HSDPA, op mobiel internet dé kanalen van de jongeren gaan worden. De merken van morgen zullen hier vandaag nog rekening mee moeten houden."