Abonneer je gratis op Techzine!

Telecomwaakhond OPTA heeft telecomprovider KPN vandaag een boete van 1,5 miljoen euro opgelegd voor het overtreden van de Telecommunicatiewet. KPN heeft zich volgens de toezichthouder beziggehouden met oneerlijke concurrentie door het selectief verstrekken van kortingen.

Volgens de toezichthouder heeft KPN de boete gekregen voor het selectief verstrekken van extra kortingen aan zakelijke klanten. De extra kortingen werden verstrekt van 2006 tot begin 2008 middels de zogenaamde Business Voice Internationaal-kortingsregeling, die aan bepaalde klanten in combinatie met de kortingsregeling Belzakelijk of Worldline XL werd aangeboden.

Deze klanten werden voor deze extra korting benaderd als zij telefoniediensten bij concurrenten afnamen of wilden gaan nemen. "Door hier selectief in te zijn, handelde KPN in strijd met de non-discriminatieverplichting. Hierdoor is de concurrentie schade toegebracht", luidt het oordeel van de toezichthouder. Volgens de OPTA gaat het hier om een "zeer zware" overtreding van KPN.

Bij het bepalen van de boete voor KPN heeft de OPTA naar eigen zeggen verschillende factoren meegewogen, waaronder het feit dat KPN 8 miljoen euro schadevergoeding beschikbaar gesteld heeft aan een stichting waarin diverse consumenten zijn verenigd. Het is niet voor het eerst dat KPN beboet wordt vanwege onduidelijke kortingsregelingen. In 2007 kreeg het bedrijf twee boetes van 1,6 en 2,88 miljoen euro opgelegd voor soortgelijke delicten.