Abonneer je gratis op Techzine!

Google’s keuze voor Samsung als producent van de tweede Nexus-telefoon wordt door velen in twijfel getrokken. Toch lijkt deze keus wat minder raar te worden, nu uit onderzoeken van Gartner duidelijk wordt dat Samsung verantwoordelijk is voor het grootste aandeel in de Amerikaanse Android-markt.

Samsung was in het vierde kwartaal van 2009 nog goed voor slechts 9,2 procent marktaandeel, in het derde kwartaal van 2010 is het Koreaanse bedrijf zichzelf ontstegen, met een marktaandeel van 32,1 procent.

Het succes van Samsung lijkt vooralsnog te danken aan de Galaxy S-productlijn, welke een grote populariteit geniet.

De Amerikaanse markt wordt nog altijd geleid door RIM, met een marktaandeel van 35,8 procent, gevolgd door Apple met 24,6 procent en vervolgens Android, op de hielen van Apple welteverstaan, met 23,5 procent. Microsoft en Palm zijn respectievelijk goed voor 9,7 en 3,9 procent.