3min

Eindelijk heeft Google toegegeven wat iedereen al wist en dat is dat ze de zoekresultaten wel degelijk manipuleren. Om bepaalde websites juist hoger of lager in de zoekmachines te krijgen. Google heeft dit altijd bij hoog en laag ontkent maar nu hebben ze toegegeven dat het wel gebeurd.

Search Engine Land weet te melden dat Matt Cutts – de persoon die aan het hoofd van Google’s Webspamteam staat – dat Google zogenaamde uitzonderingslijsten hanteert om de zoekresultaten te beïnvloeden. Deze lijsten zijn in het leven geroepen om bepaalde websites zoals linkfarms te kunnen blacklisten, zodat de algoritmes deze websites niet meer meenemen. Het komt echter ook voor dat websites door de algoritmes benadeeld worden terwijl dit niet de bedoeling is, hiervoor zou ook weer een lijst bestaan. Websites op die lijst zouden echter bij een bepaalde algoritme update ook weer positief bevoordeeld kunnen worden.

Deze uitspraak komt redelijk onverwacht gezien Matt Cutss recent nog aangaf dat zulke lijsten niet bestaan. Recent zijn de Google algoritmes weer eens voorzien van een grote update om de zogenaamde linkfarms uit de zoekresultaten te krijgen. Linkfarms zijn kleine websites met een beperkte hoeveelheid artikelen van zeer lage kwaliteit die naar elkaar doorlinken om zo hoger aanzien te krijgen. Om deze artikelen heen staan vaak excessief veel advertenties. Een voorbeeld hiervan zijn websites die bijvoorbeeld over één type mobiele telefoon gaan, met een review en één nieuwsartikel en verder alleen maar reclame. Vaak linken deze websites ook weer door naar andere type telefoon websites met dezelfde opzet. Uiteraard zijn er nog duizenden voorbeelden te bedenken van dit soort websites. In Nederland is dit alchoritme momenteel nog niet actief, Google zal dit naar verwachting binnen enkele maanden gaan uitrollen.

In elk geval is het toegeven van de uitzonderingslijsten misschien niet de slimste zet van Google. Vorige maand nog probeerde Google een antitrustonderzoek te ontwijken van de EU omdat er beschuldiging waren dat Google de zoekresultaten zou beïnvloeden om de eigen diensten beter te promoten en daarmee concurrerende diensten zou benadelen. De advocaat van Google liet toen aan iederen in Brussel weten dat het bedrijf "niemand whitelist of blacklist" en dat er dus geen sprake is van concurrentievervalsing. De grote vraag is nu hoelang het duurt voordat de EU hier lucht van krijgt en alsnog een antritrustonderzoek gaat doen.

Bij zijn onderzoek moet natuurlijk wel nog bewezen worden dat Google zich schuldig maakt aan concurrentievervalsing en als ze dat doen in welke mate en of ze hiervoor moeten worden gestraft of niet.

Het is namelijk niet zo moeilijk om te bewijzen dat Google zijn eigen diensten promoot met de zoekmachine. Bij elk zoekresultaat zie je wel een blokje van Youtube, Gmail, Google Nieuws, Google Maps of een van de vele andere diensten bovenaan verschijnen met relevante content. De grote vraag is echter in hoeverre Google zijn eigen diensten mag promoten. In theorie zullen veel mensen van mening zijn dat het pas echt kwalijk is als concurrerende diensten zoals bijvoorbeeld andere video websites, Hotmail of Bing Maps handmatig door Google lager in de zoekresultaten worden geplaatst om zo concurrentie met de eigen diensten te voorkomen.

Het grootste probleem zit hem waarschijnlijk in de communicatie van Google. Ze hebben in het verleden altijd geroepen onpartijdig te zien en hebben zich altijd geprofileerd als onafhankelijke zoekmachine. Als je onafhankelijk bent zouden bijvoorbeeld Bing Maps of Google Maps evenveel kans moeten hebben. Iedereen weet dat dit in de praktijk niet zo is maar hoe strafbaar is dit dan? Nu heeft het bedrijf dus aangegeven wel aanpassingen te doen, waarschijnlijk gaan ze nu hun strategie aanpassen en zullen ze Google niet meer positioneren als onafhankelijke zoekmachine want dan komt een antitrustzaak wel ineens heel dichtbij.