2min

Tags in dit artikel

,

Naast Groupon presenteert ook Vodafone vandaag haar kwartaalcijfers. Het telecombedrijf had alle reden om optimistisch te zijn: de cijfers pakten positief uit en Vodafone wist ook meer klanten aan zich te binden.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die Vodafone vanmorgen onthulde. De omzet steeg in het derde kwartaal van het boekjaar 2011/2012 naar 477,6 miljoen euro, omgerekend een stijging van 1,5 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder.

Ondanks de steeds verder afnemende inkomsten uit traditionele diensten (sms’en), iets waar meerdere concurrenten in deze sector last van hebben, wist Vodafone een stijging van de omzet te realiseren. Daarvoor wist de provider een aantal oorzaken aan te wijzen. In de eerste plaats groeide het marktaandeel van het bedrijf. Eind december telde het bedrijf 5,3 miljoen aansluitingen, omgerekend 6,6 procent meer leden dan een jaar eerder.

Een tweede factor is dat steeds meer klanten ervoor kozen om een smartphone te nemen. Het afgelopen jaar steeg dat aandeel met bijna 72 procent. De aanschaf van een smartphone gaat veelal gepaard met een nieuw en duurder abonnement. Ook daar zal Vodafone de vruchten van hebben weten te plukken.

Vorig najaar introduceerden KPN, T-Mobile en Vodafone nieuwe abonnementsvormen. Grosso modo werd mobiel bellen voor de meeste klanten duurder door de verhoogde prijzen voor databundels. Inkomsten uit sms en mms namen af en tegelijkertijd rezen de kosten voor mobiel internet de pan uit. Experts voorspelden dat klanten massaal een abonnement zouden afsluiten, omdat ze dan nog van de lagere prijzen konden profiteren.

Ook op de zakelijke markt wist Vodafone successen te boeken. Naar eigen zeggen door investeringen in service en advies en betere dekking in kantoorpanden. Om ook in de toekomst de dienstverlening te verbeteren en de groei van data-abonnementen te kunnen bijbenen, zal het bedrijf blijven investeren in haar netwerk.