Abonneer je gratis op Techzine!

De Commission Nationale de l’Informatique en des Libertes (CNIL), de Franse variant van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP), wil antwoord op een aantal prangende vragen. De waakhond heeft Google drie weken de tijd gegeven om de gewenste antwoorden te verstrekken.

Het CNIL leidt een Europees onderzoek naar de nieuwe privacyvoorwaarden. Eind januari kondigde Google aan dat het de algemene voorwaarden rondom privacy zou gaan aanpassen. In plaats van voor iedere dienst aparte voorwaarden op te stellen, zou één document dat op al Google’s online diensten van toepassing is volstaan. Op 1 maart jongstleden traden de nieuwe voorwaarden in werking.

Van meet af aan kreeg Google flink wat kritiek te verduren. Zo is nog onduidelijk welke informatie Google precies verzamelt, wat het met deze gegevens doet, hoelang het internetbedrijf de data bewaart, of deze informatie gelinkt kan worden aan de identiteit van een gebruiker en wat de juridische grondslag is. Tevens is onbekend of Google ook informatie die op smartphones opgeslagen is zal verzamelen en wat ze daarmee zal doen. Op deze vragen wil het CNIL antwoord hebben, en wel binnen nu en drie weken. In opdracht van de Europese Unie is het CNIL belast om de antwoorden op deze vragen boven tafel te krijgen.

Google heeft vanaf het eerste moment gezegd dat er voor gebruikers niets zal veranderen. Sterker nog, ook voor de gebruikers van Google’s online diensten zal dit positief uitpakken. Zo wil het internetbedrijf met de informatie de zoekresultaten voor individuele gebruikers verbeteren. Tevens wil Google meer relevante advertenties aanbieden. Om deze doelen te bereiken zijn nieuwe privacyvoorwaarden noodzakelijk.

Het is niet het enige onderzoek dat momenteel loopt tegen Google. Zowel de EU als de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) verrichten momenteel een onderzoek naar mogelijk machtsmisbruik door Google. Diverse bedrijven, waaronder Microsoft, hebben geklaagd dat Google de zoekresultaten manipuleert om haar eigen diensten een betere positie in het overzicht van de zoekresultaten te geven dan haar concurrenten.