2min

Microsoft probeert al jaren om Bing op allerlei manieren te verbeteren en te profileren boven de Google-zoekmachine. De laatste maanden met onder meer een campagne op tv, de Bing it on campagne, waar mensen op straat mogen testen welke zoekmachine beter is. Ook is Microsoft begonnen met een campagne tegen Google, genaamd Scroogled, waarbij het wil aantonen dat zoekresultaten in Google Shopping bepaalt wordt door de betaalde advertenties. Uit de meest recente cijfers blijkt dat Bing een klein stukje marktaandeel heeft weten af te snoepen van Google in de Verenigde Staten.

Uit statistieken van comScore blijkt dat Bing iets aan marktaandeel gewonnen heeft en daarbij heeft Google een beetje moeten inleveren. Microsoft wint in totaal 0,2 procent aan marktaandeel en Google verliest 0,3 procent. De overige 0,1 procent gaat naar AOL. Toch is het twijfelachtig om te zeggen dat de campagnes van Microsoft effect hebben gehad. Sinds oktober is Windows 8 in de verkoop gegaan en standaard wordt er binnen dit besturingssysteem gezocht via Bing.


Op dit moment heeft Google in de Verenigde Staten 66,7 procent marktaandeel en Microsoft 16,3 procent. Op de derde plek staat Yahoo, deze steeg met 0,1 procent naar 12,2. De zoekmachine van Yahoo maakt echter gebruik van de technologie van Bing en daarom kan er gesteld worden dat Microsoft 0,2 procent marktaandeel heeft gewonnen.

Het slechte nieuws voor Microsoft is eigenlijk dat Bing alleen in de Verenigde Staten een noemenswaardig marktaandeel heeft. Als we de cijfers van Netmarketshare erbij pakken om te kijken hoe de zoekmachines wereldwijd en in Nederland zijn verdeeld. Dat zien we dat Google wereldwijd goed is voor een marktaandeel van zo’n 84 procent, gevolgd door Yahoo met ongeveer 8 procent en tot slot Bing met 4,4 procent. In Nederland zijn de cijfers voor Microsoft’s Bing nog ongunstiger, al is het hier wel de tweede zoekmachine. Wederom Google als grootste zoekmachine met een marktaandeel van 97 procent en dan dus Bing met 2 procent.