2min

Tags in dit artikel

, , ,

Muziekdienst Spotify wil smartphones gratis toegang geven tot de aangeboden content. Dit hoopt het bedrijf te realiseren door de kosten van contracten met de muziekindustrie te drukken. Met die zet zou de muziekdienst winstgevend moeten worden.

De komende weken gaat Spotify opnieuw in overleg over de licentie-overeenkomsten met diverse grote spelers in de muziekindustrie. Daar zouden Spotifiy’s managers druk moeten uitoefenen om op lagere prijzen uit te komen.

Ondanks het gigantische aantal van 20 miljoen gebruikers is het verdienmodel van Spotify nog altijd niet rendabel. 70 procent van de omzet vloeit door naar de platenmaatschappijen en 20 procent investeert het bedrijf in het werven van klanten, waarna er nog maar 10 procent overblijft om alle overige kosten te dekken en de bankrekening te spekken.

Naast de prijs wil Spotify ook onderhandelen over het gratis gebruik van de dienst voor mobiele apparaten, welke draait op opbrengsten uit advertenties. Het mobiele gebruik beperken tot betalende klanten dringt het aantal gebruikers terug, zo wordt beredeneerd. De vraag is echter of klanten nog steeds bereid zijn over te stappen naar een abonnement als het bedrijf de mobiele dienst gratis aanbiedt.

Artiesten klagen al jaren over het magere bedrag dat de muziekdienst hen oplevert. Daarnaast krijgen platenlabels al tien jaar te horen dat ze marge moeten inleveren, terwijl ze daar logischerwijs niet om staan te springen. Pogingen om prijzen te verlagen door te lobbyen bij het Amerikaanse Congres worden door de labels geblokkeerd.

Spotify blijft ondertussen populair, de enige muziekdienst die abonnementen op grote schaal heeft toe weten te passen. Dat voordeel heeft de organisatie in onderhandelingen met labels, die dat betaalmodel graag terugzien. Een compromis is daarmee onvermijdelijk, maar wie het meeste in gaat leveren aan de onderhandelingstafel, daar gaan we later meer van horen.