2min

Google heeft de manier waarop de verschillende Android-versies maandelijks gemeten worden aangepast. Maandelijks publiceert de zoekgigant cijfers over de adoptie van Android, maar deze maand zijn er grote verschillen te zien door die wijzigingen. Android Jelly Bean springt bijvoorbeeld in één klap van 16,5 naar 25 procent marktaandeel.


Vanaf deze maand maakt Google gebruik van een aangepast algoritme voor het meten van het aantal apparaten dat gebruik maakt van de verschillende Android-varianten. Voorheen werden alle apparaten die op Google’s servers inlogden gemeten, vanaf heden worden enkel de apparaten die inloggen op de Google Play Store geteld. Google gaat ervan uit dat dit in accuratere data resulteert. Vorige maand haalde Android 4.x eindelijk Android 2.3 Gingerbread in, deze maand is het verschil al erg groot geworden door de gewijzigde metingen.

Er zijn verschillende Android-varianten die door deze wijziging een grote sprong vooruit of achteruit maken. De twee versies die onder de naam Android Jelly Bean vallen winnen bijvoorbeeld 8,5 procent, maar Android 2.3 Gingerbread moet flink inleveren, van 44,3 naar 39,8 procent. Ook het oudere Android 2.2 Froyo levert aanzienlijk in, van 7,6 naar 4 procent. Andere zakkers zijn Android 1.6 Donut van 0,2 naar 0,2 procent, Android 2.1 Eclair van 1,9 naar 1,7 procent en Android 3.x Honeycomb van 1,2 naar 0,2 procent.

De enige andere stijger naast Android Jelly Bean is Android 4.0 Ice Cream Sandwich, dat van 28,6 naar 29,3 procent gaat. Android 4.1 Jelly Bean is de grootste individuele stijger, die versie van Android ging in de afgelopen maand van 14,9 naar 23 procent.

Android 2.3 Gingerbread is op het moment nog steeds het meest gebruikte systeem. Vanwege het nieuwe algoritme is er wat trends betreft deze maand niet zo veel zinnigs te zeggen, het lijkt nu echter aannemelijk dat het een kwestie van tijd is dat Ice Cream Sandwich en Jelly Bean echt de overhand gaan nemen.