1 min

Tags in dit artikel

, ,

Op het forum NeoGAF doen geruchten de ronde dat Xbox One van Microsoft last heeft van productieproblemen, zo meldt Gamer.nl. Mogelijk is Microsoft zelfs genoodzaakt de kloksnelheid van de grafische kaart te verlagen.

Uit de geruchten blijkt dat er problemen zouden zijn met de eSRAM in Xbox One. Een groot gedeelte van het werkgeheugen zou productiefouten bevatten. Dit komt wel vaker voor, maar niet in zulke grote getale als bij de console van Microsoft, zo stelt het gerucht. Daarnaast zouden er problemen zijn ontstaan doordat het ontwikkelproces door Microsoft is overhaast.

Mocht het Microsoft niet lukken deze productieproblemen te verhelpen, dan heeft het maar één optie: de kloksnelheid van de grafische kaart verlagen. Fouten in het werkgeheugen kunnen voor oververhittings- of hardwareproblemen zorgen. Met het verlagen van de kloksnelheid wordt de grafische kracht verminderd en neemt dus de kans op oververhitting af. Eén bron stelt dat Microsoft de kloksnelheid van 1,2 teraflops naar 800 à 900 gigaflops heeft verlaagd.

Larry Hub van het Xbox-team heeft de geruchten ontkend. Eerder vertelde Microsoft al dat Xbox One niet dezelfde problemen zal krijgen als de Red Ring of Death van de 360. Het ziet er bovendien naar uit dat Microsoft nog niet de hardware uit de doeken te doen op de E3.