Google schijnt grote moeite te hebben om kleine muzieklabels te committeren aan een nieuwe muziekdienst voor YouTube. Een uitgelekt contract geeft hiervoor een duidelijke verklaring, de kleine platenlabels worden erg afhankelijk van de grote spelers.

Al langere tijd gaan er geruchten over de komst van een muziekdienst voor YouTube. Vermoedelijk kondigt Google de dienst tijdens de Google I/O-beurs aan. De kans bestaat dat een aantal muzikanten in het aanbod zal ontbreken omdat zij weigeren akkoord te gaan met Google’s voorwaarden.

Het contract vermeldt namelijk dat kleine labels na een termijn van 30 dagen automatisch akkoord gaan met lagere vergoedingen als een groot label daarover nieuwe afspraken heeft gemaakt met Google. Grote labels zijn op die manier in principe in staat om de inkomsten van de kleine labels vrijwel op te laten drogen. Volgens een anonieme Google-medewerker zou dit echter een gebruikelijke overeenkomst zijn bij muziekstreamingdiensten.

Een ander punt is dat de labels hun volledige catalogus op YouTube moeten plaatsen. Er is een aantal artiesten met een afkeer voor online diensten zoals de iTunes Store en Spotify en daarom weigeren hun muziek daarin beschikbaar te stellen. Labels kunnen met dit contract niet aan die wens tegemoet komen.

Een aantal onafhankelijke platenlabels heeft voor zover bekend geweigerd contracten te tekenen, waarna Google heeft gedreigd hun content van YouTube te verwijderen. Daarmee zou de muziek van ongeveer 5 procent van de artiesten van de dienst verdwijnen, daaronder bevinden zich bijvoorbeeld Arctic Monkeys, Adele en Macklemore.