2min

In Nederland zijn volgens het onderzoeksbureau GFK ongeveer evenveel desktop- als tabletgebruikers. Steeds meer mensen doen de desktop-computer de deur uit, maar daar staat tegenover dat de tablet in veel huishoudens zijn intrede doet. Dat wil overigens niet zeggen dat de desktop-computer wordt vervangen door de tablet.

Het onderzoeksbureau GFK heeft de cijfers bekendgemaakt van het aantal Nederlanders met een desktop-, laptop- en tablet-computer. Daaruit komt naar voren dat het aantal Nederlanders met een vaste computer het afgelopen jaar is gedaald van 8,3 miljoen (65 procent) naar 7,9 miljoen (61 procent). Het aantal mensen met een tablet-computer is echter gestegen met zo’n 8 procent naar 7,9 miljoen (61 procent). Het aantal mensen met een laptop is nog steeds het hoogst, ruim 10 miljoen mensen bezitten een laptop (77 procent) op de voet gevolgd door mensen met een smartphone, dat zijn er bijna 10 miljoen (76 procent). Het aantal smartphone-gebruikers groeide in een jaar met 9 procent.

Hoewel het aantal desktop-computers gelijk ligt aan het aantal tablets, komt niet uit het onderzoek naar voren dat de tablet de desktop heeft vervangen. Wel is het al langer zo dat steeds meer mensen kiezen voor een laptop in plaats van een desktop-computer.

Uit de verkoopcijfers van de tablets blijkt overigens dat mensen dit apparaat minder vaak vervangen, ook wordt het apparaat vaak gedeeld binnen een gezin. Hierdoor zijn de tabletverkopen dit jaar flink gekrompen ten opzichte van 2013. Zo steeds het aantal gebruikers gebruikers in 2013 nog met 19 procent en is dat in 2014 slechts 8 procent. Nog steeds een flinke groei maar beduidend minder.

Sociale Media

GFK deed ook onderzoek naar sociale media, uit deze cijfers komt naar voren dat Facebook moet inleveren qua populariteit. Het aantal Nederlandse jongeren tussen de 13 en de 17 jaar met een Facebook-account daalde het afgelopen jaar van 87 naar 81 procent. Het aantal Instagram-gebruikers steeg van 9 naar 13 procent, waarbij de groei het grootst is onder jongeren, het aantal jongeren tussen de 13 en 17 jaar met een Instagram account steeg met 14 procent tot 48 procent. Het aantal Pinterest-gebruikers steeg in een jaar tijd van 5 naar 10 procent. Voor Facebook is de daling onder jongeren geen ramp zolang ze naar Instagram verhuizen, die dienst is namelijk ook van het bedrijf.