Mobiel werken in de trein wordt vanaf 2016 weer een stukje prettiger. In 2016 krijgt de NS de eerste nieuwe sprinters geleverd die voorzien zijn van stopcontacten en USB-aansluitingen. Hierdoor kan je mobiel werken in de trein maar ook meteen je mobiele apparaten opladen. De NS krijgt in 2016 een totaal van 58 sprinters geleverd.

De NS kampt regelmatig met materiaal tekort en verwacht dat het tekort aan treinen de komende jaren verder op gaat lopen. Daarom heeft het bedrijf nieuwe treinen besteld die de komende jaren geleverd moeten gaan worden. De NS heeft 33 sprinters aangekocht met drie rijtuigen en 25 sprinters met vier rijtuigen bij treinbouwer Stadler. Belangrijkste innovatie voor reizigers is dat de treinen voorzien zijn van stopcontacten en USB-aansluitingen, zodat ze hun mobiele apparaten kunnen opladen.

Voor de NS is de belangrijkste innovatie dat de treinen een stuk energiezuiniger zijn dan voorgaande modellen. In 2018 moeten er nog eens 118 nieuwe Sprinters worden geleverd, maar die worden gebouwd door treinbouwer CAF, maar lijken op de Sprinters die volgend jaar worden geleverd.

De NS is daarnaast in gesprek met de treinbouwers over een grote bestelling van nieuwe intercity’s die de NS graag in 2021 geleverd wil krijgen. Om hoeveel treinstellen dit gaat is niet bekendgemaakt. Wel moeten deze intercity’s op het normale traject kunnen rijden maar ook op het hogesnelheidstraject. Bestaande intercity’s worden de komende jaren vernieuwd, zowel technisch als het interieur maar deze krijgen gek genoeg geen stopcontacten en USB-aansluitingen.