Groei van tablet-verkopen in Nederland stagneert

Abonneer je gratis op Techzine!

De verkoop van tablets vlakt in Nederland steeds verder af, zo blijkt uit onderzoek van Telecompaper. De afgelopen drie kwartalen is het percentage van huishoudens met een tablet ongeveer gelijk gebleven.

In 42 procent van de Nederlandse huishoudens is volgens het onderzoek een tablet te vinden. Daarbovenop beschikt nog eens 25 procent van de huishoudens over twee of meer tablets. Dit komt neer op ongeveer 5,2 miljoen huishoudens met een of meerdere tablets.


Het percentage huishoudens met een tablet staat inmiddels al drie kwartalen op 67 procent. De afgelopen jaren groeide de markt voor tablets nog flink, maar de groei lijkt er nu wel uit te zijn. Medio 2012 beschikte 22 procent van de huishoudens over een tablet.

Tablets worden volgens het onderzoek het meest gebruikt voor het surfen op internet, om op te gamen en voor sociale media. De Apple iPad wordt gemiddeld genomen meer gebruikt voor surfen op internet, Samsung-tablets zijn voor gaming het populairst. Hoe groter de tablet, hoe vaker deze gebruikt wordt om op te surfen en het consumeren van nieuws.

Telecompaper heeft voor dit onderzoek 5200 Nederlandse consumenten van tussen de 12 en 80 jaar ondervraagd.