1 min

Onderzoeksbureau IDC heeft onderzoek gedaan naar de markt voor wearables en daaruit komt naar voren dat deze nog enorm verdeeld is. Fitbit is volgens IDC marktleider met 4,8 miljoen verkopen in het eerste kwartaal van dit jaar, gevolgd door Xiaomi met 3,7 miljoen stuks en Apple met 1,5 miljoen exemplaren.

Opvallend is dat bijvoorbeeld Samsung pas op de vijfde plek is terug te vinden met 0,7 miljoen exemplaren vlak achter Garmin met 0,9 miljoen stuks. Deze markt is uiteraard nog jong en kan nog flink veranderen de komende jaren, al hebben sommige analisten ook hun twijfels bij de markt voor wearables.

In elk geval komt deze nieuwe markt niet zo van de grond als van te voren was gehoopt. Voor één partij is er in elk geval nog veel werk aan de winkel, en dat is voor Google. In de top vijf is namelijk geen enkele Android Wear-fabrikant te vinden. Samsung heeft weliswaar één horloge uitgebracht met Android Wear, alle andere zijn voorzien van Tizen OS, Samsung’s eigen besturingssysteem.

Apple en Samsung komen dit jaar ongetwijfeld nog met nieuwe modellen en dan zal duidelijk worden of ze de kleinere partijen in de markt voorbij kunnen streven of dat die stand weten te houden. Van een bedrijf als Fitbit is het in elk geval heel knap dat ze zich staande houden.