1 min

Grote sportevenementen staan vrijwel altijd gelijk aan hogere televisieverkopen. Ook lanceren fabrikanten vaak nieuwe functies rond die tijd, om de aantrekkingskracht van hun modellen te vergroten. Nu Japan zich voorbereidt op de volgende Olympische Spelen, die in 2020 plaatsvinden in Tokyo, zijn Panasonic en Sony gezamenlijk begonnen aan de ontwikkeling van een 8K-televisie.

Nikkei meldt dat de twee fabrikanten hiervoor samenwerken met de NHK, het grootste mediakanaal van Japan (vergelijkbaar met de NOS hier in Nederland). De intentie is om de uitzendingen van de volgende Spelen in een 8K-resolutie uit te zenden. Daarvoor zijn die televisies natuurlijk ook hard nodig.

8K werd dit jaar al tijdens de Olympische Spelen in Rio de Janeiro getest. De resolutie is vier keer zo hoog als 4K, wat op dit moment gezien wordt als de volgende standaard op het gebied van televisie-uitzendingen. Toch zijn veel televisies nog niet geschikt voor 4K en worden die modellen pas mondjesmaat op de markt gebracht.

De stap naar 8K lijkt daarmee dan ook nog iets te groot. Toen NHK tijdens de afgelopen Olympische Spelen een uitzending in 8K-resolutie maakte, moest het publieke screenings organiseren. De eerste televisie die 8K-uitzendingen kon tonen werd pas vorig jaar uitgebracht door Sharp en kost 160.000 dollar. Overigens loopt NHK vaker voor op de markt: het begon al in de jaren tachtig met HD-uitzendingen, een decennium voordat het gemeengoed werd op de markt.