De Lumia 520 is voorzien van een 5 megapixel-camera aan de achterkant. Deze camera is in staat om video’s in 720p-formaat vast te leggen. De camera zou wat betreft het aantal pixels wel in 1080p op kunnen nemen, maar schijnbaar levert dat problemen op, anders had Nokia daar natuurlijk ook wel voor gekozen. Waarschijnlijk is de processor niet capabel genoeg. Aan de voorkant heeft Nokia geen camera geplaatst, dus kiekjes van jezelf maken wordt een moeilijk verhaal.

Microsoft staat fabrikanten van Windows Phone-toestellen niet toe om ingrijpende wijzigingen door te voeren in het besturingssysteem en dat betekent dat de camera-applicatie in principe op alle telefoons hetzelfde is. Natuurlijk heeft Nokia wel degelijk gebruik gemaakt van de mogelijkheid om eigen apps toe te voegen en dat heeft de Finse fabrikant dan ook gedaan. Ik ga op deze pagina echter uit van de standaard-applicatie, die ook opstart wanneer je de fysieke camera-knop ingedrukt houdt.

De app is overzichtelijk ingedeeld met slechts 4 knoppen. Linksboven zit een pijltjesknop die toegang verschaft tot de galerij met reeds genomen foto’s. Rechtsboven zit een knop om het menu uit te vouwen waarin kan worden gekozen voor instellingen voor het nemen van foto’s en van video’s. Als laatste zijn er knoppen om van opnamemode te wisselen en om een andere ‘lens’ te kiezen waarbij de applicaties van Nokia tevoorschijn komen: Panorama, Cinemagraph en Smart Shoot. In de Windows Store zijn nog extra lenzen te downloaden.

Foto’s

In het instellingenmenu bij het nemen van foto’s mag je wijzigingen aanbrengen in de scène, ISO-waarde, belichting, witbalans en de schermverhouding. Opvallend is dat je geen andere resolutie kan kiezen en dus vast zit aan de 5 megapixel.

De Lumia 520 kan niet erg snel foto’s schieten, per seconde maak je er maximaal één. Dat is voor een telefoon met zo’n prijs geen ramp, maar meer snelheid is natuurlijk altijd welkom. Aangezien de camera niet voorzien is van een flitser is het nemen van foto’s in het donker overigens ook geen goed idee. De Lumia 520 is nog wel in staat om de zaak wat op te helderen indien nodig, maar dat houdt ook ergens op.

1: Externe belichting, 2: Slechte belichting, zonder flits.

De foto’s die binnenshuis zijn genomen, zijn matig. Dat komt in de eerste plaats doordat er geen flitser op het toestel zit. De foto die we zonder flitser nemen is qua kleuren redelijk goed, maar het detail is niet geweldig. De foto zonder flitser is nog redelijk goed als je weet hoe donker het is in deze situatie. Het gemis van een flitser is natuurlijk wel groot.

1: Buiten, van dichtbij, 2: Op korte afstand

Buiten zijn de foto’s stukken beter. De kleuren kloppen goed en het detail is hier stukken beter, in beide gevallen. In deze situatie weet de Lumia 520 gewoon prima te presteren, als er dus maar genoeg licht is.

1: Van grote afstand, 2: Zelfde afstand, ingezoomd

Bij de laatste twee foto’s is het detail voldoende, maar de helderheid is een stuk minder. Gezien de vorige twee foto’s is dat een verrassing en teleurstelling. De ingezoomde foto is niet van goede kwaliteit, maar dat kan je verwachten bij dit soort smartphones.

Video’s

Dat de Nokia Lumia 520 in 720p opneemt vind ik voor een telefoon met deze prijs acceptabel. Het opgenomen beeld is qua detail weer goed, helaas zijn de kleuren wat minder en is het beeld op de donkere plekken eigenlijk te donker. De framerate en stabilisator hadden ook beter mogen zijn, maar voor een smartphone uit deze prijsklasse is het niet slecht.