3min

Tags in dit artikel

, , , ,

OCZ, een kijkje achter schermen(1)

Voor deze review heb ik contact gezocht met de Europese marketing manager van OCZ, Joost van Leeuwen, en heb hem een aantal vragen gesteld. Aan het gesprek zul je merken dat, ondanks zijn korte duur bij OCZ, hij met enorme enthousiasme spreekt over het bedrijf. Natuurlijk is dit voor hem ook een uitermate goede kans om zijn bedrijf eens even lekker in een positief daglicht te zetten.

"Wie is OCZ eigenlijk en hoe is het bedrijf ontstaan?"

"Eind negentiger jaren en begin 2000 waren er slechts een aantal bedrijven actief in de geheugen- industrie. Zij kenden weinig concurrentie en daardoor met producten van ‘gemiddelde’ kwaliteit wegkwamen. Sinds de oprichting in de herfst van 2000 heeft OCZ zich ingezet om de geheugenmarkt op te frissen met een merk dat echt alle mogelijke performance uit de PC weet te halen. Dit ging natuurlijk gepaard met de nodige innovatie, gestuurd door een uiterst gemotiveerd Research & Development-team die nu eens echt luisteren naar de consument."

"Kende jaren geleden nog bijna niemand OCZ nu zijn jullie toch wel uitgegroeid tot een van de bekendere fabrikanten op het gebied van geheugen. Wat is geheim?"

"Met de introductie van de eerste Dual-Channel Optimized modules door OCZ, is het merk niet meer weg te denken in de High Performance geheugenmarkt. Sindsdien profiteert de consument herhaaldelijk van nieuwe innovatieve producten met als enige doel om ‘binnen elk prijssegment de maximale prestatie te leveren tegen een zo scherp mogelijke prijs’. Met deze bedrijfsstrategie wil OCZ duidelijk boven de markt uitsteken. "En dat lukt aardig, moet ik zeggen", beaamd, Joost van Leeuwen, Marketing Manager Europe. Die tussen neus en lippen bekend net een jaar aan de slag te zijn bij de in Delft gevestigde fabrikant."

Het review product van vandaag.

"Maar laten we eerlijk zijn, er is nog zoveel meer dan alleen geheugen. Kun je wat vertellen over misschien wel het tweede belangrijkste product ‘de SSD’?"

"Natuurlijk bestaat de markt uit meer dan alleen RAM-geheugen en heeft OCZ zich sinds een tweetal jaar op de Solid State Drive markt gestort. Ook in dit segment was weinig concurrentie en producten waren slechts bereikbaar voor de ‘beter-gesitueerden’ onder ons met een rijkgevulde portemonnee. Door de eerste SSD producten aan te bieden voor een veel lagere prijs, nam OCZ een voorsprong op alle andere merken (al waren dat er toen nog niet zo veel). Sindsdien is er veel veranderd en zijn er veel merken en modellen te vinden en waarin OCZ zich als marktleider heeft gemanifesteerd."

"Met dezelfde strategie vind je de OCZ SSD’s met een uitgebalanceerde productlijn tegen de scherpste prijzen zodat nu iedereen mee kan profiteren van de nieuwste ontwikkeling binnen de dataopslag-industrie."

"Naast RAM-geheugen, flash-geheugen brengt OCZ ook voedingen uit. Net als bij alle geheugenproducten zijn performance en prijs de twee belangrijkste pilaren om dit ‘powerhouse’ op te bouwen. Een PSU is het meest ondergewaardeerde onderdeel in een computer. Het is wel een van de belangrijkste onderdelen in een PC. En bijzonder complex. Het stuurt tenslotte alles aan van moederbord tot casefan. Met die gedachte heeft OCZ enorm ingezet op maximale efficiëntie binnen haar producten. Dat heeft kortgeleden geresulteerd in een serie van certificering waarmee OCZ zich nu als uniek in de markt plaatst. En dit alles nog steeds tegen een prijs waar niemand bang voor hoeft te zijn."