3min

Tags in dit artikel

, , , ,

OCZ, een kijkje achter schermen(2)

"Ik ken de ‘vier p’s’ van mijn marketing-boek en de marketingmix. OCZ heeft ook zo zijn P’s las ik ergens?"

"Als een jong en fris merk produceert OCZ producten met een hele duidelijke "P"-strategie; "Passion for Performance against a Perfect Price". Dit uitganspunt is niet onopgemerkt gebleven en men ziet het merk in alle landen van de wereld opduiken. OCZ is uitgegroeid tot een belangrijke speler in de wereldmarkt en is, naast talloze product-awards overal ter wereld, de laatste twee jaar verkozen in de lijst van "Silicon Fast 500", de 500 meest succesvolle en snelst groeiende bedrijven van de USA. "En daar profiteren de consumenten natuurlijk van", aldus Joost. "Ondanks de economische teruggang van 2009 groeit OCZ tegen de marktbewegingen in nog steeds door. Een perfecte bevestiging van de kracht achter OCZ."

"Wat zijn de trends voor volgend jaar?"

"Een hele leuke vraag, maar zoals altijd wel een lastige. De belangrijkste trend in 2010 zal ‘Concious Computing’ zijn. De bewustwording van het energieverbruik van computers in de wereld is aanstaande. Met de natuur, het milieu in het achterhoofd is er veel te winnen met zuinigere apparatuur en dus zal volgend jaar veel nieuwe energiezuinige producten brengen. We hebben dit jaar de eerste aanzet al gezien met de introductie van meerdere ‘low voltage’ platforms, geheugenmodules, SSD producten en voedingen. Daarbij zien we juist een performance verhoging in plaats van reductie. Een prachtig bijverschijnsel. De SSD’s zijn wellicht het mooiste voorbeeld hiervan."



"Dan wil ik nu graag wat sappige nieuwtjes horen! Zijn er nog extreme plannen?"

"Natuurlijk zijn die er", grinnikt de marketing manager van OCZ, "maar naast de SSD series; Colossus en Z-drive ga ik daar niets over zeggen. Dan is voor iedereen de verrassing eraf en weet de concurrentie gelijk wat we aan het doen zijn! Blijf ons maar gewoon in de gaten houden of schrijf je in voor onze nieuwsbrief, dan zie je het vanzelf."

"OCZ is een prachtige club van enthousiaste mensen die met veel gevoel voor prestatie, innoverend aan de weg timmeren. Ze hechten veel belang aan de vraag van de consument en maken datgene waar echt behoefte aan is. Zie als bewijs de talloze vernieuwende producten, een fantastisch support forum, zeer uitgebreide garantie en gewoon een mooi merk."

Geheugenprijzen


Intel gaf dit jaar tijdens een van de Developer Forum-sessies aan dat zij verwachten dat volgend jaar het prijsverschil tussen DDR3- en DDR2-geheugen volledig zal verdwijnen. Optimisten geloven zelfs dat de prijzen van DDR3 halverwege 2010 lagr zullen zijn dan DDR2. Dit zou volgens Intel komen door de toenemende massaproductie van DDR3-geheugen (o.a. Samsung heeft deze maand aangekondigd de productie te verhogen). In het eerste kwartaal volgend jaar zal het marktaandeel van DDR3 opgelopen zijn tot 40%. Verderop in dat jaar zal dit nogmaals 10% groter worden, aldus een onderzoek van iSupply.

Verwachtingen uitgezet in een grafiek door iSupply.[/b]

Dit jaar hebben we nog een kleine stijging gehad in de DDR3-prijzen vanwege tekorten op de chips. Deze tekorten zijn zo langzamerhand weggewerkt en prijzen zullen dus gaan dalen. Bovendien heeft inmiddels AMD haar high-end systemen geschikt gemaakt voor DDR3 daar waar Intel het al eerder deed met de X58-moederborden.