, ,

Singleplayer en Multiplayer

Singleplayer

Tijdens de korte singleplayer, die ook als co-op te spelen is, doorloop je slechts 7 missies per zijde. Zoals gebruikelijk is voor C&C wordt het verhaal tussen de missies door aangevuld met cut-scenes.
In een duistere setting, en dit maal gebruik makend van echte decors, volg je de ontwikkelingen en krijg je de orders voor je volgende missie.
In de GDI missies krijg je je orders toegeblaft door een vrouwelijke kolonel Louise James. Door het verlies van haar geliefden tijdens de Scrin aanval is ze geobsedeerd met het stoppen van Kane, omdat hij verantwoordelijk is voor het arriveren van de Scrin.

Tijdens de Nod missies krijg je je orders rechtstreeks van Kane en neem je het voornamelijk op tegen Gideon. Hij zaait twijfel onder je volgelingen, maakt je uit voor oplichter en saboteert Kane’s pad naar "verrijzenis". Aanrader is om eerst de GDI campaign te spelen en dan pas Nod. op deze manier zal je de gebeurtenissen, die nagenoeg op dezelfde locaties plaatsvinden, van twee kanten ervaren.

Met het oog het geheel wat serieuzer te brengen is helaas het B acteerwerk er niet beter op geworden. In een groot deel van de cut-scenes staat "mijn vrouw" als een josti in beeld te janken of tegen me te zeuren. Nou is het altijd al de insteek van de serie geweest om zichzelf niet te serieus te nemen, maar met een professionelere setting en het einde van de saga voor ogen had ik meer verwacht. Dit alles neem je voor lief met de hoop op een indrukwekkend einde en antwoorden op openstaande vragen. Wie is Kane nou eigenlijk? Is hij echt onsterfelijk? Helaas is het alsof je ’s ochtends met je blote voeten in de nog lauwe kots van je hond stapt. Een open eind dat meer vragen dan antwoorden achter laat.

In de multiplayer komt het spel pas echt tot zijn recht en dan met name de 5 vs 5 games. De enige beschikbare game mode is Domination. Hierin zijn er 5 Control Nodes die je over dient te nemen door er units in de buurt te zetten. Dit levert dan weer punten op en het eerste team dat de 2500 bereikt is winnaar. Het resultaat is een non stop gevecht om de control nodes op elke hoek van de kaart. Heb je namelijk net control node 1 over genomen, dan raak je nummer 3 aan de andere kant weer kwijt en kun je je leger weer die kant op migreren. Je kunt eindeloos een leger opbouwen alleen zal deze nooit gigantische vormen aannemen vanwege een unit cap maar is altijd goed inzetbaar vanwege het steen/papier/schaar principe.

Naast de gevechten om de control nodes zijn er ook gevechten om de tiberium kristallen voor tech points. Mocht je in al dit geweld je crawler verliezen dan roep je een nieuwe op en stort je je weer vol in de strijd. Tussendoor is het ook mogelijk om van crawler te wisselen en dus ook van de strategie die je toepast door andere units op het veld in te zetten.