, , , , ,

Gamereview

Na Angry Birds is er een nieuwe game die een hele hype veroorzaakt, deze keer gaat de eer naar Flappy Bird. Wederom een spel over een vogel, dat ook nog eens zeer verslavend is, maar bovenal erg frustrerend. Het concept is simpel: Vlieg met een vogeltje tussen de pijpen door. Maar zo makkelijk als het klinkt, is het duidelijk niet.

Het spel doet denken aan een oud spelletje genaamd Helicopter, waarmee je door te klikken met de muis of door op een knop op het toetsenbord te drukken, een helikopter kon laten vliegen. Na het loslaten van de knop ging de helikopter weer dalen. Dat principe kent Flappy Bird ook, je moet op het scherm van je smartphone of tablet drukken om het vogeltje te laten vliegen en daarna stort het beestje weer ter aarde. De kunst is dus om op het juiste moment op het scherm te tikken, zodat de vogel niet neerstort.

Flappy Bird op iOS

Het blijven vliegen is vrij eenvoudig, maar vervolgens is het ook nog de bedoeling dat je de vogel tussen de pijpen door maneuvreert, dat is beduidend moeilijker. Ik als zeer ervaren gamer (ahum), kwam de eerste 8 keer niet eens tussen de eerste twee pijpen door. Mijn collega zat al vrij snel op een score van 10. Oefening baart kunst, zullen we maar zeggen. Op internet zijn al veel reacties te lezen van mensen die hun telefoon uit het raam willen gooien van frustratie, het is namelijk zeer frustrerend als je steeds af gaat, maar des te verslavender is het spel.

Flappy Bird op Android, het grafische verschil met iOS is opmerkelijk

Het spel is in de Verenigde Staten al een grote hype, inmiddels waait de hype langzaam over naar Nederland. Met meer dan 50 miljoen downloads op alleen iOS, kunnen we dit spel wel een succes noemen. De maker van het spel heeft in een interview laten weten op dit moment 50.000 dollar per dag te verdienen aan deze game, ook niet verkeerd, lijkt me. Dat verdient de maker via een kleine reclamebanner bovenin het scherm, de app zelf is namelijk gewoon gratis.

Grafisch doet de game erg denken aan Super Mario, het kan niet anders dan dat de maker zich ook daardoor heeft laten inspireren. Even voor de duidelijkheid; Hoewel die pijpen lijken op Super Mario, zitten er geen verborgen levels in. Je moet de pijpen echt ontwijken. Het is grafisch niet geweldig hoogstaand, maar alles draait in dit geval om de gameplay en de verslaving. We moeten wel opmerken dat de game er op Android opvallend veel beter uitziet dan op iOS.