5min

,

Gamemodi

Alhoewel ik aan het einde van deze pagina de verschillende speelmodi even kort zal toelichten, heb ik me voor wat betreft de gameplay voornamelijk op de Homecourt Challenge mode gericht. Dit is namelijk het hoofdonderdeel en bevat daarnaast de gamemodi die ook als afzonderlijk modus te spelen zijn.

Homecourt Challenge

Zoals ik in de inleiding al had aangegeven is het doel van deze NBA Streetgame om je naam te vestigen in de wereld van het straatbasketbal. Deze modus voert je langs diverse legendarische basketbalveldjes en in sommmige gevallen ook basketbalvelden in sportzalen.

Speler aanmaken

Je begint de Homecourt Challenge met het aanmaken van een speler die jou moet voorstellen en waarmee je de homecourt challenge gaat doorlopen. Het creëren van een eigen personage is niet zo uitgebreid als we van veel andere EA Sports en BIG games gewend zijn. Je kunt kiezen of je karakter een guard, forward of center is, wat eveneens bepaalt in welke vaardigheden jouw karakter uitblinkt. Daarna kan je uit een lijst van bekende NBA spelers een gezicht kiezen van de speler die het meest op jou lijkt. Vervolgens kun je een tweede gezicht van een NBA speler kiezen en met een soort schuifje een mix maken tussen die twee gezichten. Je krijgt dus wel een uniek gezicht, maar de kans dat je een redelijke digitale variant van jezelf kunt maken is gering.

Als laatste kies je nog de naam van de plaats waarin jouw homecourt ligt. Je bent dus vrij om hier iets naar keuze in te vullen, maar Homecourt Staphorst of Homecourt Hellum klinkt nogal oubollig. Homecourt Leiden klinkt ook redelijk dom, maar ja, je bent chauvinistisch of je bent het niet.

Het Homecourt

Alles speelt zich af rond de verschillende homecourts en het hoofdmenu van de Homecourt Challenge is dan ook telkens rond een bepaalde court gemaakt. Het pleintje is levendig en je ziet er diverse basketballers rondhangen. De spelers die rondhangen op het plein zijn op zoek naar een nieuw team of op zoek naar een team om tegen te spelen.

Teamgenoten

Een aanvoerder van een basketbalteam is leuk, maar in je eentje begin je weinig en daarom moet je aan het begin twee teamgenoten kiezen. Belangrijk is dat je niet alleen maar schotspecialisten of dunkmachines in je team opneemt, maar goed kijkt of je teamgenoten jou en elkaar aanvullen. Zoals gezegd kun je nieuwe teamgenoten vinden op de diverse courts door het hele land. Hoe verder je komt hoe beter de spelers die je aan je team kunt toevoegen, zodat het uiteindelijk mogelijk is om spelers als Vince Carter en Kobe Bryant aan je team toe te voegen.

Je kunt maar twee teamgenoten tegelijkertijd hebben, dus als je een nieuwe recruteert moet je altijd een huidig teamgenoot aan de kant zetten. Grappig is ook dat als je in het spel vaak overspeelt naar één speler en de ander negeert, dat de genegeerde speler dit dan ook laat weten. Als je hem te vaak negeert zal hij opstappen en moet je een andere speler kiezen. Als je hem dan later weer tegenkomt in het spel dan zijn ze vaak extra fel, erg leuk gedaan dus.

Skills

Wil je je tegenstander kunnen vernederen, dan moet je skills hebben. Er zijn in totaal acht skills, te weten shooting, passing, dunking, boards/blocks, handles, steals, power en speed. De skills eigenlijk wel voor zich en je merkt het echt als je speler op bepaalde punten beter is. Je wordt daardoor gedwongen gebruik te maken van alle spelers in je team, alleen zo kun je een wedstrijd winnend afsluiten op hogere moeilijkheidsgraden. Je kunt overigens door je speelstijl zelf beïnvloeden hoe je skills zich ontwikkelen. Als je tijdens een wedstrijd veel naar je medespelers overspeelt, gaat je passingskill omhoog. Hetzelfde geldt voor de andere skills.

Tijdens het spelen ontvang je ook punten die ervoor zorgen dat je naar nieuwe vaardigheidsniveaus brengen. Hoe hoger het niveau, hoe meer punten je moet halen om het volgende niveau te halen. Punten behaal je door tijdens een wedstrijd enorm veel truukjes uit te voeren en goed te spelen. Op bepaalde niveaus krijg je extra’s, zoals een Freak Skill en Master Skill. Die zorgen er beide voor dat een bepaalde skill 100 procent wordt, waardoor je je speler nog verder kan specialiseren.

Rewards

Bij sommige wedstrijden kun je rewards verdienen. Dit zijn kledingstukken uit de Michael Jordan collectie. Het gaat daarbij om schoenen en outfits. Door deze kleding te dragen krijg je elke wedstrijd bonuspunten en je skills stijgen sneller.

Wedstrijden

Tot zover allemaal randzaken, het gaat natuurlijk om het spelen van wedstrijdjes. Op elke homecourt hangen spelers rond waartegen je een partijtje kunt spelen. Niet alle spelers willen simpel een potje basketbal spelen, sommige hebben bepaalde spelregels opgesteld. Zo speel je de ene keer een wedstrijd waarin alleen dunks tellen, terwijl je de andere keer een wedstrijd speelt waarin juist alleen schoten tellen. Verder moet je voor sommige wedstrijdjes een verschil van een bepaald aantal punten behalen of als eerste een bepaald puntenaantal halen. Dat maakt het spelletje erg afwisselend en je zult je speelstijl ook aan moeten passen voor elk soort spel.

Er zijn per homecourt een aantal wedstrijden beschikbaar, maar ook direct een game die je naar het volgende homecourt brengt. Je kan meteen kiezen om naar die court te gaan, maar het is leuker om alle beschikbare spelers te verslaan, je skills te verbeteren en extra’s te winnen. De game die je naar een andere homecourt brengt speel je tegen een bekende NBA speler die dat homecourt als zijn thuisbasis heeft. In sommige gevallen speel je een toernooi, waarin je het moet opnemen tegen allstar spelers. Win je de wedstrijd dan beland je in die homecourt en kun je weer beginnen met het verslaan van de daar aanwezige spelers.

Andere Gamemodi

Behalve de Homecourt Challenge kun je ook nog een aantal andere spelmodi kiezen, om snel een spelletje te kunnen spelen. De meeste van deze spelmodi vind je dus ook terug in de Homecourt Challenge.

Zo is er de gamebreaker battle, waarin alleen de punten tellen die je tijdens de gamebreaker maakt. Over de gamebreaker later meer. Ook is het mogelijk om een wedstrijd te spelen waarin je zoveel mogelijk truukjes moet laten zien. Voor de spelers die al die gekkigheid zat zijn is er ook nog de mogelijkheid om een simpel wedstrijdje zonder extra’s te spelen. Als laatste is er nog een practice mode, waarin je je vaardigheden kunt verbeteren en een custom challenge mode, waarin je vanalles en nog wat in kan stellen. Denk daarbij aan het te behalen puntenaantal en de manier van puntentelling.