5min

,

Maar goed, leuke opties en leuke spelmodi maken een spel niet bij voorbaat succesvol, het gaat er natuurlijk om hoe leuk het is om een potje straatbasketbal te spelen. En ik kan vast verklappen dat dat enorm leuk is in NBA Street Homecourt.

De regeltjes

Homecourt houdt over het algemeen de standaardregels van het basketbal aan. Zo is er een schotklok, zodat je binnen een bepaalde tijd moet scoren, mag je niet meer lopen nadat je de bal hebt vastgehouden. Het is echter wel toegestaan om je tegenstander aan de kant te duwen en de puntentelling is redelijk bizar te noemen. Hoe dat komt lees je verderop.

Tricks

Een groot deel van het spel draait rond de gamebreaker-meter die in meer NBA BIG spellen te vinden is. Het is de bedoeling om de meter zo ver mogelijk te vullen, want dan krijg je de beschikking over de gamebreaker mode. Als speler heb je echt een enorm aantal tricks voorhanden. Op de 360-versie kun je tricks uit je controller toveren met de x en y-toets en de schouderknoppen.

De y-knop is de zogenaamde trick-knop, waarmee je schijnbewegingen kunt maken, om je tegenstander heen kunt draaien en hem gek kunt maken. In combinatie met de schouderknoppen kun je variaties op de standaardtrick doen, waardoor je genoeg truukjes uit je mouw kunt schudden. Voor elke succesvol uitgevoerde trick krijg je een multiplier, die maximaal oploopt tot 4x.
De x-knop is de remix-knop, waardoor je nog meer truukjes kan doe. Je kan de bal snel voor je heen en weer laten stuiteren en andere gekken dribbelacties maken. Door dit te doen loopt langzamerhand je gamebreaker meter vol. Maar als je een flinke multiplier hebt, dan loop de meter een stuk sneller vol.

In tegenstelling tot de eerdere NBA Streetgames worden je tricks pas beloond als je na de acties ook daadwerkelijk scoort. Raak je de bal kwijt aan je tegenstander, dan is al het werk voor niets en worden de punten niet toegekend. De bal kwijtraken kan als je bijvoorbeeld vaak dezelfde trick uitvoert, of een trick uitvoert bij een speler met een hoge stealskill. Hetzelfde geldt voor jou, als je een speler met een hoge stealskill hebt, dan pak je makkelijker de bal af. Je kunt de bal gewoon proberen te pakken of de speler omver duwen, maar een steal is dus niet altijd succesvol. Soms kun je tijdens een trick van de tegenstander ook een knop indrukken om de trick te onderscheppen, de knop die je moet indrukken verschijnt dan boven het hoofd van de speler.

Scoren

Scoren is essentieel om te winnen en het is uitermate leuk om te scoren in Homecourt. Over de gewone schoten is niet veel te vertellen, dat is vrij rechtdoorzee. Nee, dan de dunks, dat is toch wel ongelooflijk gaaf. Dunken kan binnen de schotring en wordt gedaan met de b-knop. Zodra je een dunk inzet gaat de dunkmeter lopen. Als je hem kort inhoudt doe je een lay-up, maar als je hem langer inhoudt een toffe dunk. Hou je hem precies lang genoeg in dan doet je speler een dubbele dunk. In combinatie met de schouderknoppen maak je zo de meest waanzinnige dunks, waarbij vooral de dubbele dunks indruk maken. Een dunk waarbij de speler hangend aan de basket de bal met zijn hak weer omhoog tikt, vanaf de basket zich weer de lucht in trekt en nogmaals een dunk doet, het is allemaal mogelijk. Het is echt een enorme kick om je tegenstander gek te maken met tricks en dan een superdunk erachteraan te gooien!

Gebruik je team

Nog mooier is het gebruiken van je teamgenoten om te scoren. Er zijn twee mogelijkheden, namelijk een lift-off vanaf de rug van je medespeler, of een alley-oop. Door naar beneden te drukken op de d-pad knielt één van je medespelers aan de rand van de schotring. Vervolgens kan jij op zijn rug stappen, waarna hij opstaat en je richting de basket lanceert. Ook hier kun je weer dunks en dubbele dunks uitvoeren, nog fantastischer dan de normale dunks.

Door omhoog te drukken op de d-pad springt een medespeler ver boven de basket uit de lucht in. Je kunt de bal dan snel passen, waarna de speler een dunk uitvoert, oftwel een alley-oop. Als je vingervlug bent is het zelfs mogelijk om tijdens een sprong vanaf de rug van je medespeler een dunk te beginnen en halverwege de bal alsnog af te spelen op de andere speler die zojuist het luchtruim heeft gekozen, zodat deze de dunk afmaakt. Alles gaat zo snel, dat het echt een enorme kick geeft als het lukt.

Gamebreaker

De gamebreaker is de slagroom op het toetje. Als je je gamebreaker-meter vol hebt weten te maken krijg je de beschikking hierover. Je rent naar het midden van het veld en activeert de gamebreaker met de y-knop. Vervolgens kom je in de gamebreaker-modus die nog het best omschreven kan worden als krankzinnig. De tricks die je uitvoert met de x en y-knop laten je speler ineens breakdancen, tegenspelers omgooien en omver lopen. Ook hier loopt de gamebreaker-meter weer vol, maar dit keer voor extra punten als je weet te scoren.

Ook de afronding in de vorm van dunks is nog maffer in de gamebreaker-mode. Je spelers doen tricks waar mening atleet jaloers op zou worden. Het allermooiste is echter de trifecta dunk. Krijg je het voor elkaar om tijdens de gamebreaker een dubbele dunk te doen vanaf de rug van een medespeler, dan doet je speler ineens een driedubbele dunk. Dat kost wat werk, maar de beloning is er ook naar. Mocht je tijdens de gamebreaker genoeg tricks hebben uitgevoerd, dan kunnen er maximaal drie punten bij je score worden opgeteld. Maak je een trifecta, dan heb je dus in één keer zes punten. Gezien het feit dat een gamebreaker zorgt voor een punt aftrek bij je tegenspeler, kun je hem daarmee dus veel pijn doen!

En werkt het allemaal?

Ik moet toegeven dat ik bij de eerste potjes behoorlijk aan het button-bashen was. Maar zeker op de hogere moeilijkheidsgraden werkt dat slecht. Toch maar eens het boekje gelezen en wat geoefend in de practicemode. Als je uiteindelijk de knoppen op de controller blind weet te vinden en ook weet wat ze doen, dan gaat het spel lekker lopen. In mijn geval kostte dat een wedstrijdje of tien. Vingervlugheid is een vereiste, maar als je goed oefent krijg je loon naar werken.