, , , ,

Inleiding & Gameplay

De afgelopen jaren brengt EA elk jaar van verschillende sportgames een nieuwe versie uit. Zo ook voor het golfspel Tiger Woods. Vandaag gaan we de 2009 versie bespreken, die ik in de rest van de review TW09 zal noemen.

De naamgeving is afgeleid van de bekende Amerikaanse golfer Tiger Woods. Hij wordt gezien als een van de beste golfers ooit. EA heeft hem in het begin van zijn carriére benaderd of ze met zijn naam mochten pronken op het golfspel, dat zorgt vaak voor meer verkopen.

Kennelijk gebruikt EA nu steeds meer begeleiders in zijn sportgames. Waar bij NASCAR 09 Jeff Gordon je nog bijstond is dat bij TW09 Hank Haney, die tevens de begeleider/coach van Tiger Woods in het echte leven is. Hij geeft je constant tips (je kan deze optie wel uitschakelen als je een iets ervaren golfer bent), bijvoorbeeld dat je een ijzeren 6 in plaats van een 5 moet gebruiken omdat je golfbal in onkruid ligt.

Voor je aan je carrière kunt beginnen doorloop je verschillende banen met hem. Er wordt dan gekeken naar je Power, Accuracy, Short Game en Putting en je krijgt er cijfers voor. Zo kun je zien welke vaardigheden je het best beheerst en welke minder. Je moet er alleen wel opletten dat deze ‘skills’ ook kunnen dalen en dat je er dus minder goed in wordt. Coach Haney beoordeelt je namelijk na elke ronde en kan je vaardigheden verlagen of verhogen.

Tijdens het golfen wordt er ook direct feedback gegeven op je slagen. Het wordt dus moeilijk zeggen "Ja, ik had een perfecte slag, maar hij ging toch helemaal verkeerd. Het is dus een slechte game". Je kunt naderhand precies bekijken wat je fout hebt gedaan (iets wat ik ook pas later doorhad). Hierdoor kun je ervoor zorgen dat je het de volgende keer wel goed doet. Meneer Haney geeft je ook een cijfer na elke wedstrijd, gebaseerd op de hoeveel goede slagen, matige slagen en slechte slagen die je hebt gemaakt.

TW09 gaat echter nog een stapje verder, je kunt zelfs de eigenschappen van je clubs veranderen. Zo kan je ervoor zorgen dat de club helemaal afgestemd wordt op jouw speelstijl. Naast dat je wat GamerNet punten kunt verdienen en zo andere kleren kunt kopen, zoals petjes of T-shirts, kun je ook een eigen foto invoegen en zo je eigen hoofd op een personage zetten. Met deze toevoeging kun je een uniek personage creëren.

Je kunt ook deelnemen aan verschillende evenementen waarbij je een bepaald doel voor ogen hebt. Zo moet je bijvoorbeeld met drie slagen een totale afstand van 600 meter overbrugd hebben. Als je wint krijg je geld en GamerNet punten. Als je 1000 punten hebt kun je weer nieuwe uitdagingen aangaan.

Wat ook een leuk feature is, is dat als je een bal het publiek inslaat het publiek daar ook daadwerkelijk op reageert. Ze rennen weg of schuilen ergens, alleen raak je dan soms toch iemand. Zo had ik een bal tegen een man zijn knie aan geslagen waardoor hij begon te hinkelen. Het zag er wel grappig uit, jammergenoeg had ik hiermee geen achievement behaald.