,

Gameplay, Geluid, Graphics, AI

Wagens & Chauffeurs

Je hebt de keuze uit verschillende wagens, aan elke wagen hangt ook een vaste chauffeur vast. Jaguar, BMW, Audi. Dit is wel het voordeel van dit spel. Je rijdt met de echte wagens, met de echte chauffeurs op de echte tracks. Dat heb je met ‘licensed titles’. Voor de liefhebbers, er zit zelfs een vrouwelijke racer bij, Maria De Villota. Maar spijtig genoeg zijn haar verschillende gequoteerde eigenschappen (Experience, Knowledge & Reliabilty) te zwak om er continu met te racen.

Wagen & chauffeur kiezen.

Tracks

In totaal zijn er 20 tracks die stuk voor stuk tot in de puntjes zijn nagebouwd. Maar dat doet iedereen tegenwoordig. Dit zorgt op zijn minst wel voor een verhoging van de realiteit. Spijtig genoeg zijn er nog te veel algemene vlakken (toeschouwers) en niet gedetailleerde gebouwen, pits, e.d. Zelfs de lucht komt vaak te pixelachtig over… Bij de tracks vind je o.a. Varano, Magione, Adria International Raceway, Vallelunga, Mugello, Monza, Misano (Italië). Andere parcours zijn het circuit van Valencia (Spanje), Portimao (Portugal) & Kyalami (Zuid-Afrika).

Graphics hadden iets beter gemogen.

Settings

Qua aanpassingen aan de wagens, kan je de suspension, brakes, tires, wing, gears, … aanpassen. Je kan de engine ook mappen naar Traction, Acceleration of Control. Afhankelijk van het parcours en je rijstijl, kan je naar hartelust aanpassingen maken.

Zorg dat je settings goed staan!

Je kent het wel, een sportwagen die alles opentrekt en wegscheurt, daar krijg je gewoon kippenvel van. In vele racesims is het geluid matig en soms, heel soms word je gewoon weggeblazen met het prachtige geluid. Hoewel het geluid niet slecht is in ‘Superstars V8 Racing’, word ik er niet echt warm van. Spijtig, want een Audi RS4 maakt een zeer mooi geluid. Wanneer je van camerastandpunt verandert, krijg je wel een verandering in geluid. Gelukkig maar.

Start your engins!

Spijtig genoeg zijn de graphics enkel in de introfilmpjes van hoogstaande kwaliteit. Je zou van een PS3 spel verwachten dat ze het ondertussen tot een hoger niveau kunnen brengen qua graphics. Het doet me spijtig genoeg te veel denken aan een spel voor de PS2. Als je kijkt naar de verschillende point-of-views die ze ter beschikking stellen, is het eigenlijk teleurstellend. Voorop de bumper en achterop (je ziet je wagen rijden). Vroeger racete ik ook met dit zogenaamde third person view, maar sinds Gran Turismo 5 zit ik alleen nog maar in de cockpit. Een cockpit view is een absolute must voor race games en hier ontbreekt het! Zonde…

Geen cockpit point of view.

AI

Wanneer je het spel speelt, op eender welke level, lijkt het alsof de wagens schrik hebben om door de bochten te gaan. Ze remmen echt honderd meter voor de bocht en nemen deze dan ook aan een veel lagere snelheid. Soms werkt dit wel storend, zeker als je achteraan moet vertrekken. Wel handig om zo in de buitenbocht een vijftal wagens voor te gaan. Je leest het goed, zelfs door de buitenbocht steek je de andere chauffeurs voorbij. Gewoon een kwestie van later remmen dan de concurrentie en stevig de gas induwen bij het uitgaan van de bocht. Wat ik wel merk is dat de andere wagens als lijm aan de ‘race line’ plakken. Moest je, door een beetje over- of onderstuur, van die lijn afraken en zou (op miraculeuze manier) een andere wagen je toch voorbij steken, dan heeft hij de neiging om je de pas af te snijden. Om zo terug op zijn lijn te zitten, dit resulteert wel meer dan eens in de gekende ‘pit bull move’. Je vliegt zo het decor in.

Buitenbocht nemen, haal je iedereen in!

Schade

Qua schade aan de wagens, blijven de ontwikkelaars matig. Hoe veel je ook ramt, duwt en port, je wagen krijgt maar een beperkte schade aan de voor- en / of achterbumper. Ze hebben wel effect op je traction en handling. Tel daar nog eens de strafseconden bij, en je kan beter netjes en verzorgd racen. De schade is optisch vrij superficieel, maar je lijdt er wel onder. Ik heb even Destruction Derby gespeeld en de lol was er snel af. Simpelweg omdat je niet meer krijgt dan een losse bumper. Je wagens worden op een nat parcours wel modderig en vuil. Dat zie je wanneer je met de free camera (analog stick) even de zijkant van je wagen bekijkt. Waarom je tijdens het race even de zijkant wil bekijken, is mij een raadsel. Want je kan het spel simpelweg pauzeren en op deze manier de free camera bedienen. In- en uitzoomen, de camera tilten of rond je wagen roteren, allemaal mogelijk. Je krijgt in duels zeer mooie beelden te zien.

Achterbumper hangt los.