Verhaal en Gameplay

Het is een warme dag in Shanghai. Nadat we in het introfilmpjehebben gezien hoe Shanghai platgebombardeerd wordt, keren we terug naar een moment eerder die dag. Salem klaagt over de temperatuur en om hem een beetje gerust te stellen belooft Rios hem dat ze aan het koude bier gaan zodra de missie over is. Die belooft toch niet lang te duren. Na een op een routineklus lijkende missie samen met hun opdrachtgever, wie je eventueel daarna koud mag maken, breekt de chaos uit.

Shanghai ligt onder vuur. Gebouwen storten als kaartenhuizen in, raketten vliegen in het rond en het is vanzelfsprekend chaos op straat. Wie de stad aanvalt is op dat moment nog een mysterie. Het enige wat je weet is dat ze dezelfde uniformen dragen en op alles schieten wat ze tegenwerkt. Op dit moment is de eerste prioriteit om Murray, de dame die hun informatie verzorgt, te redden uit de handen van de bezetters.

Aan alles in Army of Two voel je de band die Salem en Rios met elkaar hebben. Ze kennen elkaar al lang en hebben meerdere malen elkaar uit de problemen geholpen. De maskers die ze dragen en die je in het spel ook kunt verzamelen, hebben naast hun basi functie om onherkenbaar te werk te gaan in vijandelijk gebied, ook een andere functie. De GPS die je bij je draagt is gekoppeld aan je masker en door deze tactical overlay te gebruiken kun je door middel van een groene lijn zien welke kant je op moet. In Army of Two zit je dus nooit ‘vast’ en je zit non stop in de actie. Een andere functie van het masker is het taggen van je vijanden. De maskers zijn aan elkaar gelinkt en door de tags weet je collega ook waar de vijand zit.

Maar hiermee is het nog niet gedaan. Naast het taggen kun je de vijanden ook scannen op rang. Dit is handig in de talloze gijzelingsituaties die je tegen gaat komen. Om hier een einde aan te maken moet je proberen de soldaat met de hoogste rang te pakken. Hierdoor zullen alle soldaten met een lagere rang zich aan je overgeven en kun je ze neutraliseren door ze vast te binden of door ze permanenter uit te schakelen.

De oude vertrouwde aggrometer die we uit Army of Two kennen is ook weer terug. Het komt erop neer dat soldaten gaan schieten op degene die de meeste aggro heeft, een term die we voorheen eigenlijk meer in RPG-spellen zagen. Door zoveel mogelijk kogels op een groep soldaten af te schieten verzamelen je aggro en zullen de soldaten jou onder handen willen nemen. Het is dan aan je partner om tactisch te gaan snipen, of de soldaten te flanken en ze zo sneller uit te schakelen. Het is mogelijk om hier dan iets meer rust in te pakken omdat je maat op dat moment de aandacht heeft en niet jij.

Army of Two zou Army of Two niet zijn als er ook niet een groot aantal co-op elementen in de game zouden zitten. Op een gegeven moment kijk je van een hogere locatie toe op een tweetal soldaten die een aantal burgers gegijzeld hebben. Om dit probleem op te lossen moet je allebei op hetzelfde moment de trekker van de sniper overhalen. In co-op moet je dit regelen door goed te communiceren natuurlijk, maar als je met een AI speelt, dan schiet hij op exact hetzelfde moment wanneer jij de trekker overhaalt. Andere co-op elementen zijn vele rolluiken die alleen niet op te tillen zijn maar met zijn tweeën wel. Ook kun je een van de spelers een schild omhoog laten houden, terwijl de ander vanachter dat schild met zijn machinegeweer de vijand uitschakelt.

De co-op actie die ikzelf het mooist vind is volledig bewust op een hinderlaag inlopen terwijl je onder schot genomen wordt. Je doet je handen omhoog en zakt op het commando van de vijand op je knieën. Op dat moment komt je partner uit cover en worden er een aantal patronen afgevuurd uit zijn wapen die een einde maken aan de bedreiging. Helaas werkte dit een aantal keren niet zoals het hoorde in mijn solo spel. De AI had niet door dat er geschoten moest worden. Gelukkig heb je dan altijd zelf nog de optie om snel je handpistool te trekken en met een welgemikt schot tussen de ogen van je vijand een einde te maken aan de levensgevaarlijke situatie die je doelbewust in bent gelopen.